×
Annonse for
Betalt innhold produsert av Native Media.
VELPRØVD: Merket D´Avino er fra 50-tallet da fabrikken begynte med betongmiksere. I 2012 bygde de for første gang en D12-dumper (bildet) på en betongmikser, så både drivlinje og aksler er velprøvd gjennom mange år.
VELPRØVD: Merket D´Avino er fra 50-tallet da fabrikken begynte med betongmiksere. I 2012 bygde de for første gang en D12-dumper (bildet) på en betongmikser, så både drivlinje og aksler er velprøvd gjennom mange år.

Napolis nye stolthet

Hva har fotballegenden Diego Armando Maradona og dumpermerket D´Avino til felles? Sannsynligvis MYE mer enn du trodde.

  • Betalt innhold produsert av Native Media.

Det er kanskje på grensen til søkt å sammenligne en avdanket «fotballgud» med en seks tonns tung dumper. Men tittelen i denne saken kunne utmerket godt handlet om den kompakte ballvirtuosen Diego Armando Maradona, som danset rundt i Napoli på 90-tallet. Men nei. Dette handler om det kompakte dumpermerket D´Avino fra den sør-italienske kystbyen.

Og de har minst ett fellestrekk til: De er først og fremst kjent for hva de er i stand til å utrette på små flater.

Vi får prøve å glemme Maradona et øyeblikk. I denne historien er det nemlig D´Avino som er den store stjernen. Foreløpig er merket relativt ubeskrevet i det norske markedet, men det skal importør Machine Partner AS gjøre noe med.

NB: Saken fortsetter under bildet.

MACHINE PARTNER: Daglig leder Steinar Hansen (foran) og salgsansvarlig Ole-Kristian Bonstad skal få sving på dumpermerket D´Avino i Norge.

Spiller en viktig rolle

KOMPAKT: Én av flere fordeler med dumperne fra
D´Avino er de kompakte målene, sier Ole-Kristian Bonstad fra Machine Partner AS.

Vi er i et typisk nabolag med småhusbebyggelse på Åskollen utenfor Drammen. Sannsynligvis foregår det en hektisk kombinasjon av hjemmeskole- og kontor på innsiden av de fleste husene. På utsiden er det derimot stor aktivitet. Drammen kommune er nemlig i full gang med renovering av vann- og avløpssystemet. Anleggs-Norge stopper ikke opp selv i vår tids største utfordring.

En av de viktigste aktørene i historien om dette graveprosjektet er nettopp D´Avino.

Vi lar Ole-Kristian Bonstad, salgsansvarlig i Machine Partner, forklare hvorfor.

– I trange gater og spesielt ved vann- og avløpsjobber som her, tar vår maskin mye mindre plass fordi den ikke er leddstyrt. Med vår dumper har du både firehjulssving, eller du kan kjøre krabbestyring. Det gjør at den kommer seg frem overalt. Og den er dessuten lovlig overalt, fordi alle dumperne vi tar inn til Norge blir registrert med hvite skilter, begynner han.

NYTT: En av de siste oppdrageringene fra D´Avino er nytt førerhus med nytt Grammer-sete.

– Ingen andre er i nærheten

Det betyr at den kan kjøres lovlig på vei med 18 tonn totalvekt, noe som betyr cirka 11,7 tonn med last.

– Hadde du kommet med en leddstyrt dumper eller en traktor med henger i denne gata, så kunne du måtte rygge hele veien ut. Med denne er det enkelt å snu. Den tryggheten det gir i tettbygde strøk er litt av årsaken til at Drammen kommune også har likt denne så godt, sier Bonstad.

Det kan Svein Erik Kjeksrud, byggeleder i Drammen kommune, gå god for.

– Jeg trenger egentlig ikke skryte så mye, for det er bare å se på maskinen hvordan den beveger seg. Det er ingen andre som er i nærheten så vidt meg bekjent. Pluss på kassa og hva du får med deg, så er kombinasjonen ekstremt god for oss. Det er en kjempefin bymaskin, sier kommunens mann.

NB: Saken fortsetter under bildet av byggeleder Svein Erik Kjeksrud.

FORNØYD: Svein Erik Kjeksrud er meget fornøyd med D´Avino.

Han fortsetter:

– Gata her er nesten ikke trang nok til å få frem fordelene skikkelig, for én av de store fordelene er at du kan snu den rundt nesten hvor som helst. Vi har et anlegg på den andre siden av byen, hvor det er bratt og vanskelig å manøvrere. Der var maskinen fullstendig suveren både med tanke på hvordan den flyttet seg, hvor oversiktlig den var og hvor mye den tar med seg, roser Kjeksrud.

NB: Saken fortsetter under videoen.

MANGE MULIGHETER: Se 120TW fra D´Avino i aksjon.

– Sett med kommunale øyne, så er denne maskinen ideell?

– Til kippkjøring og til et interndepot, så er det helt klart det. Har du plass til en lastebil med henger så kan vi selvsagt bruke det, men det er langt fra alle prosjekter hvor det går, fortsetter han.

NB: Saken fortsetter under bildet.

TILPASSET: Machine Partner kan gjøre tilpasninger utfra hvilke oppgaver maskinen primært skal ha. Her er den utstyrt med bredere dekk.

Sikkerhet i høysetet

Én ting er plassen en lastebil med henger trenger, målt mot D´Avino-dumperen. Et annet viktig element i tettbygd strøk er sikkerhet.

– Jeg skal ikke stå her og påstå at det er farlig å bruke lastebil i tettbygde strøk, men det er

Fakta om D´Avino og Machine Partner:

- Machine Partner AS ble opprettet i 2008.

- Driver hovedsakelig med salg og utleie av maskiner og utstyr. Utleie av maskiner opp til 60 tonn, salg av dumpere fra D´Avino, samt gravemaskinskuffer, brøyteutstyr etc.

- Har egen serviceavdeling, men samarbeider også med Liebherr om service over hele landet.

- D´Avino har tre modeller. De to største modellene, D12 og 120TW har samme motor, mens DS60 har en mindre motor.

- DS60 er en åpen, leddstyrt modell som kan ta seks tonn.

- 120TW deler motor med D12, men den mindre kassen og førersetet kan svinges 180 grader. Det gjør at maskinen kan kjøres begge veier.

- Se https://start.machinepartner.no/ for mer informasjon.

ikke til å stikke under en stol at med denne maskinen, med 360 graders kamera kamera alle veier og slik som hytten ser ut, så har du nok mer oversikt enn du har i en lastebil, mener byggelederen.

Når det gjelder lastekapasitet er regnestykket slik, ifølge Machine Partner.

– Den tar jo med seg like mye som en stor traktor med tilhenger, men det tar bare en tredjedel av plassen.

Men lønner det seg å velge dumperen fra D´Avino, kontra en traktor rent totaløkonomisk? Ifølge Machine Partner kan akkurat dét regnestykket løses uten kalkulator.

– En traktor er ganske dyr i drift med dekkslitasje og dieselforbruk, målt mot denne mindre maskinen. Det er mindre vedlikeholdskostnader også, og dessuten er dumperen billigere i innkjøp, så svaret må vel nesten bli ja, gliser Ole-Kristian Bonstad.

FLERE MULIGHETER: D12-maskinen kan også brukes til frakte 12 meters armeringsjern. Lasteflak er nemlig et tilvalg på denne maskinen.

Helt unik

Ikke nok med det. Det er faktisk mulig å dra én siste Maradona-referanse også. For akkurat som ballmagikeren revolusjonerte fotballen på 80-tallet, er også dumperne fra Napoli helt unike.

– Det finnes faktisk ingen like maskiner, enkelt og greit. Det er ingen som har de mulighetene som dumperne fra D´Avino. Vi tilbyr forskjellige type dekk for forskjellig underlag, så skal maskinen gå mye på bløtt underlag, så sørger vi for brede dekk. Modellene er også god tilpasset nordiske forhold. Det vil blant annet si varmeapparat, varme i speil, plass til kjetting på hjul og sperre på fram og bakaksel, avslutter Bonstad.

Her kan du se de tre modellene fra D´Avino:

D12: Storebror D12 kan kjøres lovlig på vei med 18 tonn totalvekt, noe som betyr cirka 11,7 tonn med last.
120TW: Har samme motor som storebror D12, men den mindre kassen og førersetet kan svinges 180 grader.
DS60: Den minste modellen er en åpen, leddstyrt modell som kan ta seks tonn.