Her er røntgenbilde av en pall narkotika på vei med en svensk lastebil til norske brukere.
Her er røntgenbilde av en pall narkotika på vei med en svensk lastebil til norske brukere.

Narkotika og forskjøvet trelast på grensen

AT.no har vært med på kontroll av lastebiler som kommer fra Sverige til Norge. Det mest spesielle som dukket opp var en pall med narkotika.

Stian Grinden og Stig Vollebek er skanneroperatører på den mobile kjøretøyskanneren, en Volvo FM 12, denne regntunge kvelden på grenseovergangen på E18 ved Ørje.

Skanneroperatør Stian Grinden i arbeid inne i skannelastebilen. Volvo-en styres fra dette kontrollrommet under skanningen.
Skanneroperatør Stian Grinden i arbeid inne i skannelastebilen. Volvo-en styres fra dette kontrollrommet under skanningen.

Lovlig narkotika

De har nettopp fått beskjed om at de skal skanne en svensk lastebil som skal inneholde en pall med narkotika. Sjåføren har papirer på at han lovlig kan frakte narkotikaen gjennom Sverige. Varene skal til norske institusjoner og er til medisinsk bruk.

AT.no er med og ser på resultatet av røntgenskanningen av trekkbilen med semihenger. Vi finner ikke noe ulovlig på bildet. Bare en pall med narkotika. Stian åpner opp bak på semien tar en ekstra sjekkrunde der inne. Alt er i orden og med en ny plombe påsatt setter kjøretøyet kurs mot sitt norske leveringssted.

Bilen kjøres forover og bakover fra kontrollrommet under skanningen. Kjøretøyet som blir skannet står parkert under «bøylen», og sjåføren er gått ut for å unngå strålingen.
Bilen kjøres forover og bakover fra kontrollrommet under skanningen. Kjøretøyet som blir skannet står parkert under «bøylen», og sjåføren er gått ut for å unngå strålingen.

Møbler, sprit og medisiner

Tollerne vinker inn flere lastebiler til sjekk i skanneren. Det avsløres ikke noe nevneverdig mens AT.no er til stede. Bare møbler, elektriske artikler og andre forbruksvarer. En rumensk sjåfør har en spritflaske i førerhuset. Han bedyrer at det er fordi han skal feire bursdag i snart.

Nok en belgisk semitrailer dukker opp, med medisiner med et lavere sikkerhetsnivå enn narkotika-transporten. Sjåføren, en polsk kvinne i 20-årene, synes det er gøy at hun ble plukket ut til skanning. Hun filmer det hele, med egne kommentarer, med mobiltelefonen.

Skanneroperatør Stig Vollebek plomberer semitraileren med narkotika før den fortsettet ferden med varene til norske brukere.
Skanneroperatør Stig Vollebek plomberer semitraileren med narkotika før den fortsettet ferden med varene til norske brukere.

Magefølelse

Stian og Stig stopper de fleste lastebilene som er ferdige med å fortolle og skal til å kjøre inn i Norge. Etter en kort prat med hver sjåfør har de avgjort om bilen kan kjøre ut på veien med en gang eller om det blir en skanning først.

- Det er rett og slett magefølelse det går på. Hvordan sjåføren oppfører seg, sier Stian.

En rask prat med sjåførene er med på å avgjøre hvem som skal skannes og hvem som ikke trenger det.
En rask prat med sjåførene er med på å avgjøre hvem som skal skannes og hvem som ikke trenger det.

Nytt dekk-krav

Noen mil mot nord, på Magnormoen kontrollstasjon ved riksvei 2, har kontrollører fra Statens vegvesen rigget seg til for tungbilkontroll.

Det er fokus på dekk og kjetting denne dagen, siden vi skriver 4. november og det er i tillegg nytt krav til dekkutrustningen. Fra 1. november skal det være minst 5 mm mønsterdybde på alle dekk på kjøretøy over 3500 kg.

Kontrolleder Geir Thomas Finstad har full kontroll på hva som skjer på plassen fra en «kontorbil».
Kontrolleder Geir Thomas Finstad har full kontroll på hva som skjer på plassen fra en «kontorbil».

Svenske ulovligheter

Kontrollørene tar et raskt blikk på dekkene for å avgjøre om de trenger å måle. Timene AT.no er på plass ser vi ingen dekk bli målt med annet enn blikket. På denne kontrollen er det ingen flom av utenlandske biler med blanke dekk. Ut fra oppslag i media har vært lett å tenke seg at det måtte bli mange blanke dekk som fikk kjøreforbud i starten på november.

Det er imidlertid mye annet å ta tak i på denne kontrollen. En svensk entreprenør på vei til jobb i Norge bryter diverse regler:

- Scania-en har en fartsskriver som skulle vært til kontroll i 2005. Det vil si at det er ti år siden den ble kontrollert. Det var ingen kjettinger på bilen. Det var betydelig overlast på bilen og lasten stakk for langt ut uten å være merket med lys, sier kontrolleder Geir Thomas Finstad.

I tillegg stikker flaket på vekselflakbilen 150 cm bakover fra underkjøringshinderet.  Maksimalt tillatt er 40 cm.

Det ble bomtur for denne svenske entreprenøren som skulle til Norge for å grave.
Det ble bomtur for denne svenske entreprenøren som skulle til Norge for å grave.

Denne er drøy. Maks. utstikk er 40 cm. Kontrollørene målte 150 cm.
Denne er drøy. Maks. utstikk er 40 cm. Kontrollørene målte 150 cm.

Bremseproblemer og løyveproblemer

En annen svenske kjører tanker. Han har én tank på bilen og én tank på en tilhenger med pådragsbrems. Det viser seg at tilhengeren ikke har bremser i det hele tatt, og tanktransporten blir parkert inntil bremseproblemet er fikset.

Ved siden av svensken, i «skammens hjørne» av parkeringsplassen blir en latvisk trekkbil plassert.Denne har en fellesskapstillatelse (løyve) som er gått ut på dato. Sjåføren må parkeretil nyepapirer blir fraktet fra hovedkontoret i Latvia til Magnor.

Kontrollør Mareno Skogheim tvinger på bremsene på tilhengeren. Den hadde null bremseeffekt.
Kontrollør Mareno Skogheim tvinger på bremsene på tilhengeren. Den hadde null bremseeffekt.

I «skammekroken»: En latvisk trekkbil uten løyve og en svensk bil med tilhenger uten bremseeffekt.
I «skammekroken»: En latvisk trekkbil uten løyve og en svensk bil med tilhenger uten bremseeffekt.

Trelast i bevegelse

En semitrailer full med trelast får heller ikke kjøre videre. Her lener flere trelastpakker seg mot den ene sideveggen i kapellet.

Etter noen timer med venting får den svenske sjåføren hjelp av en lokal hjullaster for å komme i balanse der bak.

Denne trelastplasseringen ble ikke godkjent for videre transport uten en justering til mer loddrett posisjon.
Denne trelastplasseringen ble ikke godkjent for videre transport uten en justering til mer loddrett posisjon.

Dagens sinteste

En estlender blir stoppet med last sin ikke er sikret mot sideveis forskyvning. Han blir pålagt å stroppe fast pallene som er lastet med kopipapir. Siden det ikke er kantbeskyttere å oppdrive, er resultatet at en god del papir aldri vil passe i noen kopimaskin. Men trafikksikkerheten kommer først.

Dette får det tilsynelatende til å putre lett under topplokket på estlenderen. Det blir ikke bedre av at han får beskjed om å fjerne alt av egenpåsatte oppbygginger på dashbordet, for å få bedre sikt foran trekkbilen. Sjåføren må skru av lokket på hanskerommet for å få fjernet alt. Han kaster demonstrativt verktøy rundt seg.

Han får også pålegg om å fjerne de oransje lysene bilen har i fronten.

Denne estlandske Scania-en hadde feil farge på en del lys i front og dårlig utsyn fra førerplassen på grunn av diverse gjenstander som var plassert på dashbordet og på frontruta. Kontrollør Uno Rogneby forteller sjåføren på engelsk hva som må til for at han skal få kjøre videre.
Denne estlandske Scania-en hadde feil farge på en del lys i front og dårlig utsyn fra førerplassen på grunn av diverse gjenstander som var plassert på dashbordet og på frontruta. Kontrollør Uno Rogneby forteller sjåføren på engelsk hva som må til for at han skal få kjøre videre.

Forsiden nå