Rittleder Morten Mørk (til høyre) setter stor pris på hensynsfulle lastebilsjåfører. Her avbildet sammen med NLF-direktør Geir A. Mo og syklist Thea Degvold i forkant av fjorårets ritt.
Rittleder Morten Mørk (til høyre) setter stor pris på hensynsfulle lastebilsjåfører. Her avbildet sammen med NLF-direktør Geir A. Mo og syklist Thea Degvold i forkant av fjorårets ritt. (Foto: Tore Bendiksen/ NLF)

NLF: - Ta hensyn til syklistene

17. til 19. juni avholdes sykkelrittet Styrkeprøven mellom Trondheim og Oslo.

«Unngå ritt-traseene om du kan og ta hensyn hvis du må kjøre der. Lastebilsjåførene må gå foran som et godt eksempel.», skriver Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i en pressemelding.

Styrkeprøven som avholdes 17. til 19. juni er et av verdens aller største sykkelritt. Løpet går over 543 kilometer fra Trondheim til Oslo og vil ta en del plass på veiene.

Derfor er det viktig at alle trafikanter utviser størst mulig hensyn til deltakerne. Yrkessjåfører med ansvar for tyngre kjøretøy må være ekstra forsiktige, siden lastebiler bærer med seg et langt større lufttrykk enn andre trafikantgrupper, og derfor kan forårsake ubehagelige og til tider farlige situasjoner – selv om en holder avstand og kjører pent forbi.

Samarbeider med NLF

For å nå ut til flest mulig bak rattet på de største kjøretøyene, har arrangørene bak Styrkeprøven inngått et samarbeid med NLF for å drive opplysningsarbeid.

Dette ble også gjort under fjorårets ritt, med stort hell. Derfor gjentas suksessen i år. NLF sender ut SMS til samtlige medlemmer der det oppfordres til at alle tungbiler som ikke har et konkret transportoppdrag i rittets trasé, bør bruke omkjøringsveger.

- Vi samarbeidet i fjor og så at dette ga resultater. Syklistene rapporterte om svært hensynsfull kjøring fra lastebilene som måtte bruke veien sammen med dem, sier daglig leder for Styrkeprøven AS, Morten Mørk.

Østerdalen et godt alternativ

Rittet følger E6 fra Trondheim til Kvitfjell og syklistene er i dette området mest utsatt for trafikk.

Østerdalen er regnet som en ideel omkjøringstrasé for langtransport siden den går langt utenom sykkelrittet. Sørover fra Fåvang går traseene over på fylkesveier på vestsiden av Losna og Mjøsa til Biri, og på riksvei 4 videre til Gjøvik.

E6 fra Fåvang vil derfor være upåvirket. Rittet fortsetter sørover fra Gjøvik langs riksvei 33 på vestsiden av Mjøsa og fylkesveiene til Nedre Romerike. E6 følges siste veien inn til Oslo.

- Vi håper alle lastebilsjåfører vil utvise særskilt hensyn, ikke bare for løpsdelakerne denne helgen, men for syklister generelt til alle tider, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

Forsiden nå