KLART FOR MESSE: Dagen før åpningen av Vei og Anlegg hadde Volvo Maskin pressekonferanse. Alle maskinene er på plass bak David Kristianslund (f.v), Per-Erik Lindström (ansvarlig for Nord-Europa i Volvo CE) og Jon Vislie.
KLART FOR MESSE: Dagen før åpningen av Vei og Anlegg hadde Volvo Maskin pressekonferanse. Alle maskinene er på plass bak David Kristianslund (f.v), Per-Erik Lindström (ansvarlig for Nord-Europa i Volvo CE) og Jon Vislie.

Rekord for Volvo Maskin

HELLERUDSLETTA (AT.no) Volvo Maskin har 3772 m² stor stand, 54 maskiner på «sletta» hvor åtte er plassert på et 1000 m² stort demoområde på årets Vei og Anlegg.

Dette er ny rekord for landets største leverandør av anleggsmaskiner. Volvo-standen er som vanlig nederst i skråningen og på plassen er det 38 maskiner på plass.

- I tillegg har vi åtte maskiner på et 1000 m² stort demoområde, og vi har åtte maskiner som står på andre stander rundt på messen. Totalt har vi 54 maskiner med til Hellerudsletta, sier markedssjef David Kristianslund i Volvo Maskin AS.

Det er ikke bare Volvo-maskiner på standen til Volvo. Et par lastebiler fra Volvo Trucks, blant annet en anleggsbil, står på standen også. Volvo Penta har også levert et par motorer. Både Volvo Trucks og Volvo Penta har spesialister på plass for å fortelle om produktene. En Lundberg og en Sennebogen er også utstilt på Volvo-standen da Volvo Maskin også er forhandler av disse maskinene. Lundberg lanserer for øvrig helt ny serie redskapsbærere.

Store verdier på Hellerudsletta: Klart for innrykk på «Milliard-sletta»HELLERUDSLETTA (AT.no): Ustyr for rundt en milliard kroner venter de besøkende på Vei og Anlegg som åpner onsdag.  

Ny maskin først i Norge

Kristianslund tok en rask gjennomgang av de nye maskinene Volvo Maskin viser for det norske publikumet da Volvo arrangerte pressekonferanse dagen før åpningen av messen.

På første plansje viste han korthekkgravemaskinen ECR235EL. Maskinen har en rekke forbedringer på hydraulikksystemet og bedre trekkraft på beltene, på lik linje med flere gravemaskiner i E-serien som er lansert de seneste månedene.

- Men den virkelig store forbedringen på disse maskinene er hytta. Tidligere har hytta vært litt kort og med skyvedør, dette for å klare målene. Nå er hytta nesten som på de fleste andre Volvo-graverne og med vanlig dør. God plass og god sikt, sier Kristianslund.

Les også: Gjerstad bytter ut alle skuffeneHELLERUDSLETTA (AT.no): Gjerstad har utviklet en helt ny serie graveskuffer i samarbeid med Skanska.

Maskinen ble også vist på Intermat-messen i Paris for et par uker siden, og Anlegg&Transport har skrevet mye om denne maskinen i vår Intermat-rapport i utgaven som nettopp er kommet i postkassen. Denne utgaven er for øvrig også tilgjengelig på A&T-standen (C30) på Vei og Anlegg hele uken.

- Vi trodde ikke vi skulle få denne maskinen til Vei og Anlegg, men klarte det i siste liten, sier adm. direktør Jon Vislie i Volvo Maskin AS.

Kristianslund supplerer at norske kunder blir først i verden til å få ECR235EL (ca. 25 tonn), mens resten av Europa må vente til august.

Flere nyheter

Volvo viser også et par små minimaskiner som er nye i Norge, EC18 og EC20, med skyvbart understell og med hydraulikkslangene lagt inne i bommen. På den minste av disse to ligger bomsylinderen over bommen for å unngå at skuffen støter borti.

Kompaktlasteren MC155C er også ny. Kristianslund påpeker at denne maskinen er større enn konkurrentenes, noe han mener er en klar fordel ettersom hoveddelen av disse maskinene går i asfaltfresing der stor kapasitet er etterspurt. Maskinen, som JCB produserer for Volvo, har én løftearm mot to som er vanligst på kompaktlastere ellers.

- Vi har bare hatt kompaktlastere på programmet siden 2012, men er allerede blitt markedsledere i Norge på dette produktet, sier Kristianslund.

En 10-tonns asfaltvals (også i vår rapport fra Intermat) er klar for det norske markedet. DD105 er en etterspurt asfaltvals for skandinaviske asfaltentreprenører, og også her trekker Kristianslund spesielt frem hyttemiljøet som godt.

- Lavt drifstofforbruk

EC220EL er det levert mange av til norske kunder så langt, men maskinen er ny og dette er volummodellen til Volvo Maskin AS.

- Vi har kunder som er forbløffet over drivstofforbruket på denne maskinen, og de sier forbruket kan sammenlignes med hybridmaskiner i sammen vektklasse, sier Volvo-markedssjefen.

Han trakk også frem hjulgraverne EW160E og EW180E som vi har skrevet om tidligere. Hydraulikksystemet er betydelig forbedret på maskinene og skal være meget presist. Kristianslund sier også at sikten til høyre et betydelig bedre enn på tidligere modeller.

- Hjulgravere går på vei, og dessverre har disse vært involvert i noen ulykker. Sikten er blant annet en av årsakene til det, sier han.

Han trakk også frem de nye hjullasterne L60, L70 og L90 som de fleste mediene allerede har skrevet mye om, men som vises for første gang i utstillingssammenheng i Norge.

- L70 her på Vei og Anlegg er faktisk en verdenspremiere i utstillingssammenheng, sier Kristianslund.

Forsiden nå