I 2012 ble trasé 1.3 på dette kartet vedtatt. Nå vil Ringebu kommune heller har trasé 1.1.
I 2012 ble trasé 1.3 på dette kartet vedtatt. Nå vil Ringebu kommune heller har trasé 1.1.

Ringebu ombestemte seg - E6 blir dyrere

Først sa Ringebu kommune A. Så, to år senere, sa de B. Det koster rundt 30 millioner kroner og utsatt byggestart for ny E6.

I juni 2012 ble trasé for ny E6 gjennom Ringebu i Gudbrandsdalen vedtatt, etter 40 år med planlegging og krangling. Statens vegvesen kunne puste ut og byggingen av strekningen Ringebu-Otta ble enklere, og kunne gjennomføres i bare to etapper.

Men nå har Ringebu kommune trukket vedtaket fra 2012, skriver Aftenposten

Det betyr ifølge Vegvesenet ny planlegging til en pris av 25-30 millioner kroner, to års utsatt byggestart og at Ringebu-Otta må bygges i tre etapper.

Jordvern har vært Ringebu kommunes hovedårsak for å trekke vedtaket. Statens vegvesen er ikke så sikker på om den nye traseen vil spise noe mindre matjord enn den gamle.

- Inngrepet blir i beste fall minst like stort, sier prosjektleder for utbyggingen Biri-Otta, Øyvind Moshagen, til Aftenposten

Ordfører Erik Odlo i Ringebu forklarer ombestemmelsen slik:

- Fordi den nye ledelsen i departementet sendte klare signaler om at det skulle legges større vekt på lokale synspunkter. Statssekretær Bård Hoksrud sa dette da han var på besøk her. Og løsningen fra to år tilbake var egentlig ikke slik vi ønsket oss lokalt.

I det nye forslaget ønsker Ringebu kommune å legge E6 kloss ved elven, noe NVE har frarådet.

- Det er underveis funnet løsninger her, som NVE har akseptert. Mil på mil langs «Laugen» går det, og skal gå, europavei. Så hvorfor ikke her på Ringebu, der den er på det bredere, sier tidligere Ap-ordfører Erik S. Winther.

Forsiden nå