Scania har tatt opp igjen Streamline-navnet på sin mest aerodynamiske førerhusvariant. Navnet ble i sin tid også brukt på en noenlunde tilsvarende førerhusutførelse i 3-serien (t.v.).
Scania har tatt opp igjen Streamline-navnet på sin mest aerodynamiske førerhusvariant. Navnet ble i sin tid også brukt på en noenlunde tilsvarende førerhusutførelse i 3-serien (t.v.).

Scania: Økonomi i fokus

Da Scania lanserte en rekke nyheter 21. mars, gikk ett tema gjennom det meste, bedre økonomi for bileieren.

Fokus på levere drivstofforbruk, og dermed lavere CO 2-utslipp, blir stadig viktigere. Med innføringen av Euro 6 er det i realiteten ikke mer skadelige stoffer å fjerne fra eksosen. Derimot vil det helt sikkert komme krav om lavere CO 2-utslipp. Eneste måten å få til det på, er lavere drivstofforbruk. Et lavere forbruk vil selvsagt også være fordelaktig for bileierens lommebok. Ett av elementene for å oppnå dette, er lavere luftmotstand. Scanias svar på dette er førerhusutførelsen Streamline som vi presenterte 21. mars.

LES OGSÅ:

Men Scania foretar nå en lang rekke andre tiltak.

Euro 6-motorer

Det er to år siden Scania lanserte sine første Euro 6-motorer på 440 og 480 hk. Allerede nå kommer Scania Euro 6 generasjon 2! Det innebærer blant annet at de to motorene får økt effektene til 450 og 490 hk og dreiemomentene til 2350 og 2550 Nm. Men det skjer mye mer på motorfronten. I 12,7-litersserien kommer det nå også en motor på 410 hk (2150 Nm), mens en variant på 370 hk lanseres senere. Det spesielle med 410-hesteren er at den tilfredsstiller Euro 6-kravene utelukkende ved hjelp av SCR (Selective Catalytic Reduction).

De femsylindrede 9-liters Euro 6-motorene finnes i effekter på 250, 280, 320 og 360 hk (1250, 1400, 1600 og 1700 Nm), hvorav de to største tilfredsstiller Euro 6 kun ved hjelp av SCR. Vi brakte en prøvekjøringsrapport av P280 Euro 6 allerede i januarutgaven av Anlegg&Transport.

Scania er den eneste produsenten som vil levere V8-motorer i Euro 6-utførelse. 16,4-litermotoren kommer i første omgang med effektene 520 og 580 hk (2700 og 2950 Nm), mens den største varianten på 730 hk kommer senere. Spenningsmomentet med denne motoren er blant annet om den vil ha et høyere dreiemoment enn Volvos største motor på 750 hk. V-motorene tilfredsstiller Euro 6-kravene ved hjelp av kombinasjonen eksosresirkulering (EGR) og SCR.

Tester har vist at Scanias 2.-generasjon Euro 6-motorer har 2-3% lavere drivstofforbruk enn de første som ble lansert.

Økt dreiemoment på alle Euro 6-motorer gjør at Scania nå anbefaler kundene i en del tilfeller å gå ned en motorstørrelse. Dermed må motorene jobbe litt hardere og får varmere eksos som er en fordel for eksosrensingen.

LES OGSÅ:

Forbedret Opticruise

Scania var blant de første til å lansere forutseende fartsholder, på Scania-språket kalt Scania Active Prediction, eller Scania Aktiv fartsholder på norsk. Den «ser» veien de nærmeste km forover ved hjelp av et topografisk kartverk og GPS og legger opp fartsreguleringen deretter. Nå er Scanias automatiserte girsystem Opticruise blitt videreutviklet for å jobbe enda mer økonomisk sammen med Scania Aktiv fartsholder. Det er tatt frem en ny kjøremodus som har fått betegnelsen Økonomi. Fra tidligere har Opticruise kunnet leveres med Standard, Power og Off-road. For hver enkelt bil kan man velge tre modi. For en langtransportbil kan det være Standard, Økonomi og Power, mens en anleggsbil gjerne vil bli valgt med Standard, Power og Off-road. Scania Aktiv fartsholder fungerer med Standard og Økonomi. Standard er et allround-modus for god drivstofføkonomi i kombinasjon med rask bakkeklatring (maksimalt dreiemoment). Økonomi-modus har programmering for lavest mulig drivstofforbruk med noe kompromiss når det gjelder kjøretid.

Det er også tatt frem en enklere Opticruise med begrenset funksjonalitet. Dette er en løsning større flåtekunder ofte etterspør. Denne Opticruise-versjonen har kun modusene Standard og Økonomi. I tillegg er hastighetsbegrenseren satt til 85 eller 80 km/h, kickdown er deaktivert og det er ikke mulig å gjøre manuelle girvalg over 50 km/t.

Scania Aktiv fartsholder og Økonomi-modus skal gi et redusert drivstofforbruk opptil 5%. Det finnes områder som fortsatt ikke er dekket av topografiske kart. Kjører man mye slike steder, kan man velge fartsholderen Ecocruise som sørger for økonomisk kjøring mer uavhengig av topografien. Her opererer Scania med inntil 3% drivstoffbesparelse.

Mest nytte av den nye giringsstrategien i Økonomi-modus får man under vekslende og bakkete kjøreforhold, så løsningen bør passe bra i Norge.

LES OGSÅ:

Fjerndiagnose

Hjernen i alle de nye Scania-funksjonene er kommunikasjonsenheten Scania Communicator som nå leveres som standard på de fleste europeiske markeder. Enheten samler de topografiske kartdataene for Scania Aktive fartsholder, GPS-enheten og flåtestyringssystemet Fleet Management. Nå ivaretar Communicator også trådløs fjerndiagnose. Eksempelvis kan verkstedet fjerndiagnostisere kjøretøyet når det er i drift, og kommende verkstedbesøk kan planlegges. Dermed kan man blant annet sikre seg at verkstedet har alle nødvendige deler på plass når bilen kjører inn porten. Fjerndiagnosen er ment å skulle gi lettere verkstedplanlegging og mindre ståtid.

Sjåføroppfølging

Scania Fleet Management har fått nye funksjoner for å gi en tettere oppfølging av sjåføren, ikke minst med tanke på riktig bruk av bilen og økonomisk kjøring. Det er også tatt frem en ny løsning, Scania Dealer Locator, som bruker GPS-data for å lokalisere nærmeste Scania-verksted. Et annet system er Scania Service Planning hvor sjåføren kan sende informasjoner knyttet til observasjoner eller feil på kjøretøyet og som kan følges opp ved neste verkstedbesøk.

Forsiden nå