Siste salven gikk i Eidangertunnelen

Siste salven gikk i Eidangertunnelen

Se den fascinerende videoen i sakte film av gjennomslagssalven i Eidangertunnelen. Alle tunnelene på Farriseidet – Porsgrunn-prosjektet er nå ferdig drevet.

Onsdag 24. juni ble den siste tunnelsalven til Farriseidet – Porsgrunn-prosjektet avfyrt i Eidangertunnelen. Syv tunneler med samlet lengde på 15,3 km er nå ferdig drevet, og det ble feiret.

Prosjektsjef Lars Andre Tangerås fikk æren av å fyre av salva som markerte slutten på to og et halvt år med tunneldriving i prosjektet Farriseidet – Porsgrunn. Det ble feiring på tradisjonelt vis med dåp og skål på røysa, sammen med tunnelarbeiderne fra Implenia Norge.

Se Jernbaneverkets video av den siste salven øverst.

De syv tunnelene på strekningen er fordelt på fire tunnel- og grunnentrepriser. Man har valgt å spare den store feiringen til gjennomslaget i den siste tunnelen. Det er Implenia, Skanska, Veidekke og NCC som har de fire entreprisene.

- Det første gjennomslaget kom allerede 17. desember 2013. Det var Hovåstunnelen, som er den korteste tunnelen i prosjektet med sine 180 meter, som var ferdig drevet. I juni 2014 kom gjennomslag nr. to da Askeklova tunnel (270 m) var ferdig drevet, tett etterfulgt av det første gjennomslaget i Nøklegårdtunnelen (tidl. Skillingsmyr tunnel). Deretter har det gått slag i slag frem til vi nå kan ferie det siste gjennomslaget i Eidangertunnelen, sier en fornøyd prosjektsjef til Jernbaneverkets egne nettsider.

Nå skal Jernbaneverket gå i gang med å inngå kontrakter på jernbanetekniske arbeider. Etter planen starter de første arbeidene på disse opp rundt årsskiftet. Prosjektet skal være klar til åpning høsten 2018.

Totalt skal det bygges 22, 5 km med dobbeltspor fra Farriseidet til Porsgrunn. 15,3 km bygges i tunneler, og det bygges ti bruer med samlet lengde på 1,5 km. Prosjektet hadde byggestart i august 2012, og har planlagt ferdigstillelse høsten 2018. Kostnad 6,6 mrd (2015 kr).

Forsiden nå