Finsk-rigget demobil på Mefa 2014 i Granåsen, Trondheim.
Finsk-rigget demobil på Mefa 2014 i Granåsen, Trondheim.

Sisu Polar Euro 6

  Sisu-importør Elverum Maskin viste en ny Euro 6-bil fra finske Sisu på Mefa 2014.

Rock-versjonen var hentet fra Finland i anledning anleggsmessen i Trondheim. Den femakslede demobilen er laget etter finske regler og kan kjøres med totalvekt 38 tonn i hjemlandet. Den femte akslingen trengs ikke på offentlig vei i Norge, siden det uansett ikke er lov med mer enn 32 tonn totalvekt.

På lukket anlegg har demobilen en teknisk maksimal totalvekt på 50 tonn.

Powershift og Fuller

Polar Euro 6 har førerhus, girkasse og motor fra Daimler. Motorvalget står mellom en 13-liter på 510 hk eller en 15,6 liter på 625 hk. Transmisjonen er enten en Powershift 3 fra Daimler, eller en usynkronisert Fuller-kasse.

- De fleste norske kunder ønsker den største motoren med 625 hk og 16-trinns Powershift 3 fra Daimler. Alle de fem bilene vi nå har i bestilling er med dette oppsettet og 8X4 med løftbar tandem, sier Ole Østbyhaug i Elverum Maskin.

Det som skiller førerhuset fra tilsvarende førerhus på en Mercedes-Benz, er Sisu-logoen i rattet og Sisu-designet i fronten.

Rattet avslører at man sitter i en Sisu, og ikke en Mercedes-Benz.
Rattet avslører at man sitter i en Sisu, og ikke en Mercedes-Benz.

Tandem med løft

To ting som kjennetegner tippbiler fra Sisu, er helramme og tandemtrekk med akselløft. Da kobles drivlinjen ut på bakre tandemaksel når den løftes.

På demobilen fra den finske fabrikken er det en helramme på 46 cm og tippbjelke innebygget i rammen på ekte Sisu-vis.

Produsenten har avtale med Jorpe på dumperkasser, slik at dette kan leveres fabrikkmontert. Polar Euro 6 kan også leveres som krokbil og som kranbil, med flere kranmerker som valgalternativ, fra fabrikk.

 

Lastebilene kan også leveres fra fabrikk med utstyr for vintervedlikehold. Eksempler på dette er plogfeste foran, sideplog og undermontert skjær fra Arctic Machine.

Forsiden nå