BRUKES: Trevirket som ikke er salgbart som tømmer, blir bioenergi. Det gir en stor miljøgevinst. (Foto: Espen Braata)
GRÜNDER: Tim Knackstedt har drevet med produksjon av biovirke i snart 10 år. Det har vært en stadig økende etterspørsel. (Foto: Espen Braata)
TOG: Møter du denne MAN TGS’en langs veiene, kan du tro du møter en som har forvillet seg fra Dakar-rallyet. (Foto: Espen Braata)
INNLEID: Knut Tony Østhagen er en av de faste som kjører flis for Rena Forst Bioenergi. (Foto: Espen Braata)

Skal frem over alt

ELVERUM (AT.no): Rena Forst Bioenergi fliser opp det trevirket og kvisten som ikke er verken slip eller sagtømmer. Da må du ha utstyr som kommer frem over alt.

UTSIKT: Det er lite som minner om ei vanlig lastebilhytte inne i Arocs’en til Tim Knackstedt. Foto: Espen Braata
HØY: Du skal ikke ha høydeskrekk hvis du kjører bilen til Tim Knackstedt. Foto: Espen Braata

Firmaet ble startet i 2009 og leverer biomasse i sitt lokale nedslagsfelt. Sist sommer fusjonerte de med Johansen Skogsdrift og dannet Bioenergi Innlandet. I all hovedsak reiser de etter skogsmaskinene i Rena og Elverum. Massen blir i etterkant brukt i de lokale varmekraftverkene. Blant annet blir Forsvarets base Rena leir varmet opp med flis fra Rena Forst Bioenergi.

Mye av det virket Tim Knackstedt skal ha tak i, ligger utenfor allfarvei, eller det er i beste fall en dårlig skogsbil dit. Derfor var fremkommelighet alfa og omega da han skulle oppgradere produksjonsutstyret.

Spesialutstyr

I løpet av de siste årene har han investert i nye spesialbygde lastebiler, både for å trekke flishuggeren og kjøre ut ferdig oppfliset virke fra skogen.

Bilen som trekker flishuggeren, er i utgangspunktet en Mercedes-Benz Arocs 2051. Der slutter også de fleste likhetene med en «vanlig» lastebil av samme type. For bilen til Knackstedt er forsterket i de fleste retninger med et tippbilchassis som utgangspunkt.

For å få den fremkommeligheten han er helt avhengig av, er det firehjulstrekk, og for å få nok bæring ute i bløtt terreng, er det brede, single dekk med landbruksmønster. Det er samme type dekk som Mercedes-Benz bruker på noen Unimog-modeller.

Panoramavindu

Inne i bilen er det heller ikke så mye som minner om en standard lastebil. Fra B-stolpen på passasjersiden og nesten hele bakveggen er stålplatene erstattet med store panoramavinduer. Bak disse sitter stolen med kontrollene for å styre flishuggeren.

Fra motoren er det direkte kraftuttak for å drive flishuggeren som normalt trekkes bak lastebilen, samt hydraulikk til kranen. Det er også komplett hydraulikk foran på bilen.

Hele bilen ble spesialsøm av ypperste klasse. Det var heller ikke gjort i en håndvending å få skilter på den. Men Tim Knackstedt berømmer Statens vegvesen for samarbeidet. Han presenterte tegningene av bilen før den ble bestilt og SVV var med igjennom hele prosessen. Dermed gikk det hele svært bra.

Alle ombyggingene er gjort hos den tyske påbyggeren Heizotruck.

Det blir mye trefiber som flakser i luften der utstyret er i drift. Derfor snus viftene på bilen hvert 10.minutt for at det ikke skal tette seg. Ett år tok det fra bilen ble bestilt til den ble levert vinteren 2017/2018.

Tysk flishogger

Flishuggeren som Tim Knackstedt bruker nå, kommer fra tyske Jenz. HEM 582 huggeren har kapasitet til virke opp i 80 centimeter i diameter. Oppe på huggeren sitter det en Epsilon tømmerkran for å mate flishuggeren.

- Tidligere brukte jeg traktor for å kjøre huggeren. Med lastebil går det mye fortere å transportere. I tillegg får jeg større motoreffekt og krefter ute til flishuggeren, sier Tim Knackstedt.

Å fylle en 45 kubikks kasse er gjort på drøye 10 minutter. Derfor leier Tim Knackstedt i all hovedsak transport til de ferdige massene. Så lenge det er tørt og fint føre går det som regel bra å bruke lastebiler mest tiltenkt landeveier til å hente flismassene.

De stedene hvor det ikke er mulig å komme frem med de vanlige lastebilene, er Rena Forst Bioenergi fortsatt selvberget. Til den jobben har de en MAN TGS 18.480. Også den lastebilen har firehjulstrekk og forsterket understell. Hjulene på denne bilen har også store terrengdekk for å kunne ta seg frem ute i terrenget.

Den bare sju meter lange bilen er et nokså uvanlig skue ute langs landeveien. For også den går med tilhenger når den transporterer flis. Med en 4-akslet flishenger får den med nesten like mye som du får på en krokbil med tilhenger.

Satser

Etterspørselen etter biomasse har økt år for år. I innlandet er det flere gårdsbruk som også bruker flis til energiproduksjon. Ved å bruke flisen til energi gir det et svært positivt bidrag på CO2-balansen. Alternativet er i all hovedsak å la den ligge igjen ute på hogstfeltet eller grave den ned.

Planen til Tim Knackstedt er å gå til anskaffelse av en større flishugger i nær fremtid. Med en flishugger som trekkes på svingskive får han en større hugger med bedre kapasitet.

Mange store flishuggere er chassismonterte. Ulempen med det er at totalvekten ofte blir helt opp mot det lovlige. Ved å bruke en flishugger som trekkes etter, kan det brukes forskjellige maskiner foran.

Vokser

Selskapet Rena Forst Bioengergi har base på Knackstedts gård i Rena. Han driver selskapet sammen med kona, og har lagt ned mye jobb og investert mye tid og penger i selskapet.

Blant annet har de bygget et flislager på 3000 kvadratmeter som kan brukes til å tørke 8000 m3 flis om gangen.

Etter fusjonen i sommer har volumet på produksjonen økt betydelig. Johansen Skogsdrift hadde også et enda større flislager på Elverum. Der har de også en flishogger som tar det virket som kommer inn dit. De forventer å levere 120.000 m3 i 2018 fra anleggene i Rena og Elverum. Selskapet har tre ansatte i tillegg til to innleide sjåfører.

Forsiden nå