Snudde monster-TBM på en «femøring»

Snudde monster-TBM på en «femøring»

En av verdens største tunnelboremaskiner gjør seg klar til ny innsats. Se video av hvordan TBM-en «Alice»  ble snudd!

I et av New Zealands største infrastrukturprosjekter gjennom tidene, er det tunnelboremaskinen Alice, oppkalt etter Alice i «Alice i Eventyrland», som spiller hovedrollen.

Hun er den tiende største TBM-en som er laget, opplyser Alices produsent Herrenknecht i en pressemelding.

452 meter i måneden

Prosjektet kalles «Waterview Connection» og skal knytte to motorveier sammen i Auckland. Forbindelsen får to tunnelløp og i september var det gjennomslag på den første tunnelen på 2,4 km.

EPB Shield S764 ble bygget ved Herreknechts fabrikk i Guangzhou i Kina, mens flere kjernekomponenter ble bygget ved Herrenknechts hovedfabrikk i Schwanau i Tyskland.
EPB Shield S764 ble bygget ved Herreknechts fabrikk i Guangzhou i Kina, mens flere kjernekomponenter ble bygget ved Herrenknechts hovedfabrikk i Schwanau i Tyskland.

Drivingen av de 2,4 kilometerne tok 11 måneder med en snittfart på 126 meter per uke, og 452 meter måneden.

Se video av gjennomslaget her.

I månedene etterpå er Alice blitt snudd på et meget trangt område ved Waterview. Du kan se en video av hvordan den ble snudd i videovinduet øverst.

- En bragd

Tunnelen går under tett befolkede områder og parkanlegg.

- Dette er en stor ingeniørbragd for New Zealand, som får oppmerksomhet over hele verden, sier Brett Gliddon i New Zealands transportdepartement.

I desember begynte Alice på den andre parallelle tunnelen.

Tunnelutløpet ligger like ved motorveien som senere skal knyttes til tunnelen. Derfor måtte TBM-en snus på et lite område på bare 25x39 meter.
Tunnelutløpet ligger like ved motorveien som senere skal knyttes til tunnelen. Derfor måtte TBM-en snus på et lite område på bare 25x39 meter.

14,46 meter diameter

Alice, som har den tekniske betegnelsen EPB Shield S-764  har en borediameter på 14,46 meter. Den drives av 24 elektriske motorer med en total kraft på 8400 kW. Den har relativt store åpninger for effektiv uttransportering av løsmasser, og er spesiallaget for den geologiske virkeligheten man forventet å møte under Auckland. I all hovedsak har Alice drevet gjennom sandstein og siltstein.

Les også: Startet TBM-en "Jern-Erna"

Bak seg sleper Alice tre back-up-systemer, som står for uttransportering av materiale, kontrollsystemer, fremdrift og som monterer betongelementene som danner den indre veggen av tunnelen. I tillegg fulgte et fjerde system uavhengig av selve TBM-en, som bygget en slags tunnel inne i tunnelen, der fremtidige forsyningslinjer av ulike typer skal monteres.

I slutten av september var det gjennomslag for den første av de to parallelle tunnelene. Nå er Alice i gang med tunnel nummer to.
I slutten av september var det gjennomslag for den første av de to parallelle tunnelene. Nå er Alice i gang med tunnel nummer to.

Ferdig i 2017

I snuoperasjonen ved Waterview ble TBM-en og den første back-up-modulen snudd. Deretter ble en ny provisorisk back-up-modul 2 montert og Alice kunne begynne å drive de første 300 meterne av tunnel nummer to. Deretter blir den provisoriske back-up to erstattet av de fullverdige back-up 2 og 3 og Alice kan igjen drive ved full hastighet.

Les om verdens største TBM: Bertha!

Selve drivingen er ventet å være ferdig mot slutten av neste år. Veitunnelen som etter planen skal stå klar i 2017, vil være en manglende brikke i Aucklands ringvei og vil være New Zealands lengste veitunnel.

Du kan også følge Alice på Facebook her. 

Les også: Slik skal Follobanen drives

 

Forsiden nå