Siden konseptbilen er en del av et forskningsprosjekt, kommer den ikke til å bli tilgjengelig på markedet. Noen av de aerodynamiske funksjonene er imidlertid allerede blitt tatt i bruk på de serieproduserte bilene til Volvo Trucks, og flere av løsningene kan bli installert i fremtiden.
Siden konseptbilen er en del av et forskningsprosjekt, kommer den ikke til å bli tilgjengelig på markedet. Noen av de aerodynamiske funksjonene er imidlertid allerede blitt tatt i bruk på de serieproduserte bilene til Volvo Trucks, og flere av løsningene kan bli installert i fremtiden. (Foto: Volvo Trucks)

- Sparer drivstofforbruket med over 30 prosent

Men denne lastebiltypen fra Volvo skal aldri komme for salg.

Volvo Truck har sendt ut en pressemelding der selskapet skriver:

«Volvo Trucks’ nye konseptlastebil reduserer drivstofforbruket med over 30 prosent. Den nye konseptbilen viser hvordan det er mulig å oppnå kraftige produktivitetsøkninger innenfor langtransportsegmentet. Blant hemmelighetene bak disse imponerende besparelsene finner vi aerodynamisk design og lavere egenvekt.»

Med støtte fra energimyndighetene i Sverige har Volvo Trucks utviklet en ny konseptbil, Volvo Concept Truck. Den er resultatet av et fem år langt forskningsprosjekt der målet var å lage mer energieffektive kjøretøy.

- 40 prosent forbedret aerodynamikk

- Vi arbeider hele tiden med å utvikle mer energieffektive kjøretøy. Dette er et område vi prioriterer høyt, både av miljøhensyn og for å hjelpe kundene våre å redusere kostnadene. Vi er stolte over å kunne drive denne utviklingen fremover. Konseptlastebilen vår viser hvilke enorme teknologiske fremskritt som er under utvikling, sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks.

En av hovedårsakene til det lave drivstofforbruket skal være er at aerodynamikken er forbedret med 40 prosent, både på trekkvogna og tilhengeren.

- Vi har omarbeidet hele vogntoget, og optimalisert det for bedre aerodynamikk i så stor grad som mulig. Vi bruker for eksempel kameraer i stedet for speil. Dette reduserer luftmotstanden, slik at det trengs mindre energi for å drive lastebilen fremover, forklarer Åke Othzen, sjefsprosjektleder for Volvo Trucks.

På svenske veier siden 2015

I tillegg til de aerodynamiske forbedringene, er konseptbilen utstyrt med nyutviklede dekk som har lavere rullemotstand. Tilhengeren veier to tonn mindre enn referansetilhengeren, noe som kan tas ut i enten lavere drivstofforbruk eller høyere nyttelast.

Prosjektet omfatter også en forbedret drivlinje. Vogntoget ble prøvekjørt på svenske veier høsten 2015. Arbeidet med Volvo Concept Truck har pågått siden 2011. Målet er å øke effektiviteten til langtransportlastebiler med 50 %.

Kommer ikke i salg

Siden konseptbilen er en del av et forskningsprosjekt, kommer den ikke til å bli tilgjengelig på markedet. Noen av de aerodynamiske funksjonene er imidlertid allerede blitt tatt i bruk på de serieproduserte bilene til Volvo Trucks, og flere av løsningene kan bli installert i fremtiden.

Volvo Concept Truck

Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom Sverige og USA, med støtte fra energimyndighetene i Sverige og det amerikanske energidepartementet. Det amerikanske SuperTruck-prosjektet har som mål å øke transporteffektiviteten for langtransport på det nordamerikanske markedet.

Lastebilmodell: Volvo FH 420

Motor: Volvo D13 Euro 6

Aerodynamiske forbedringer:

– Optimalisert aerodynamikk på tilhenger og trekkvogn.
– For å redusere luftmotstanden er tradisjonelle speil erstattet av kameraer. Dette gir i tillegg bedre sikt og økt sikkerhet.
– Aerodynamisk optimaliserte sideskjørt dekker bakhjulene på trekkvognen og alle tilhengerhjulene.
– Aerodynamiske spoilere forlenger tilhengeren og reduserer luftmotstanden.
– Optimalisert luftstrøm til kjølesystemet i motoren.
– Minimalisert luftmotstand ved fronten av trekkvognen, hjulbrønnene og innsteget.

Forsiden nå