Sensorer på bakken sender informasjon til et datanettverk som er åpent for alle om hvile felter som er i bruk/ledige på døgnhvileplassen.
Sensorer på bakken sender informasjon til et datanettverk som er åpent for alle om hvile felter som er i bruk/ledige på døgnhvileplassen. (Foto: Nedap)

Tilbyr system som viser ledige døgnhvileplasser

Norske Intin AS ønsker å montere sensorsystemet Sensit fra nederlandske Nedap på norske døgnhvileplasser. Da kan sjåførene se på en app (Inpark) hvor det er ledige døgnhvileplasser - og på sikt også forhåndsbestille plass.

- Vi ønsker å gjøre hverdagen lettere for lastebilsjåførene, og har et utprøvd system som gjør det mulig å planlegge stoppene på hvileplassene bedre enn i dag, sier Geir Henning Nore i Intin.

Inpark bruker trådløse Sensit-sensorer for å hente informasjon om hver enkelt parkeringsplass. Sensorene måler om det står biler på plassen ved å bruke både infrarød- og magnetfelt-teknologi. Sensorene kommuniserer både internt seg imellom og med trådløse sendere i et såkalt Mesh-nettverk som sender informasjon via programvaren Inpark til pc og app på smarttelefoner/nettbrett.

Dermed kan lastebilsjåførene få opp et kart over parkeringsplassen de ønsker å ta døgnhvilen på og se om det er ledige felter.

I bruk i dag

Inpark-programmet er i bruk personbilparkeringer i Trondheim og Førde i dag, og Sensit-sensorene er i bruk på døgnhvileplasser i Danmark, Nederland, Tyskland og USA.

Nå ønsker Intin å inngå avtaler både med Statens vegvesen, og de som leier ut døgnhvileplasser til Vegvesenet om å gjøre parkeringsinformasjon tilgjengelig direkte på nett for sjåførene.

- Spesifikasjonen som er utarbeidet av EU/EØS og konkretisert i ITS-direktivet (2010/40/EU) og NTP 2014-2023, har satt sanntidsinformasjon fra hvileplasser på programmet. Målet er bedre logistikk, utnyttelsesgrad og lettere planlegging både for styresmakter og yrkessjåfører, sier Nore.

Bestille plass

I neste omgang ønsker Nore å gi tungbilsjåfører muligheten til å bestille en døgnhvilplass før de kommer til parkeringen:

- Dette vil gjøre hverdagen mye mer forutsigbar for sjåførene enn den er i dag, sier han.

Dette kan gjøres i kombinasjon med skiltlesing og eventuelt betalingsløsninger. Teknikken er der for lengst. Så dette kommer an på regler og vedtak hos myndighetene.

Forbedret parkerings-statistikk

Ved å innføre et system med registrering av ledige oppstillingsfelt for døgnhvile, vil myndighetene også kunne hente ut detaljert informasjon om hvordan plassene benyttes.

I første omgang vil det kunne føres statistikk på hvor lenge og hvor ofte hvert parkeringsfelt benyttes. I neste omgang er det nesten bare fantasien og Datatilsynet som setter begrensninger for hva som kan måles og statistikkføres fra plassene.

Dette er statistikk som kan brukes ved planlegging av nye døgnhvileplasser.

Forsiden nå