Volvo FL electric er klar for det Norske markedet.

Tjuvstartet Transport & Logistikk

Et par timer før messen åpnet for publikum inviterte Volvo pressen inn for en gjennomgang av standen.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er en rekke Norges-nyheter på standen. Det første som møter deg når du entrer standen er den autonome Vera som er på Norgesbesøk for første gang. Den ble vist for første gang under IAA for et år siden og går nå i testkjøring på havnen i Gøteborg.

Videre finner vi FL Electric som får salgsstart i Norge i løpet av 2019. Det er også første gangen at denne er på besøk her i Norge. De første kundebilene er ventet rundt årsskiftet. Bilene har en modulær batteripakke med inntil seks batteripakker á 50 kWt totalt 300 kWt. Hver batteripakke veier 500 kilo, men drivlinjen som tas ut av bilen reduserer vekten med 1000 kilo. I tillegg gir myndighetene en åpning for å kompensere med 1000 kilo slik at nyttelasten kun reduseres med 1000 kilo. Rekkevidden er på 260 kilometer med alle seks batteripakkene.

I løpet av 2020 vil 2. generasjon batteripakker komme på markedet, disse vil ha over 60 kWt kapasitet.

FH med den nye 13-liters motoren er også på plass.

Renault

Vegg i vegg med Volvo finner vi Renault. Her har 125-års jubileumsmodellen T Hugh 520 fått æren av å være blikkfang. Bilen skal bygges i 125 eksemplarer hvorav to er avsatt til Norge.

Det er også første gangen Renault kan vise frem anleggsbilen K520 6x6 i Norge. I det hele tatt er det mange Norgespremierer for vi finner også Master Z.E. Electric hvor salget nå straks er i gang og de første bilene forventes å ankomme i November med Nordisk klimapakke. Bilene har en rekkevidde på 200 km (NEDC) eller en reell rekkevidde på rundt 150 km.

Det lukter også godt av nyhugd tømmer på Renault-standen. Dette er lastet opp på den første Renault tømmerbilen som er solgt i Norge.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS