VELKOMMEN: Rune Vestengen, Svein Delbekk (begge fra PON) og Jon Eystein Lund i MAN ønsker velkommen til Traction Days på Hovinmoen.
FØRSTE: Hauke Bruhns ekspedisjonsbil bygget på en MAN TGE er den første TGE på norsk jord.
UJEVNT: Ved første øyekast ser det ikke ut som noen god vei for en lastebil på over 30 tonn.

To dagers offroad moro

JESSHEIM (at.no): MAN og Cat importør Pon Equipment inviterer til Traction Days på Hovinmoen ved Jessheim onsdag og torsdag. Der viser MAN for første gang frem sin hydrauliske forhjulsdrift HydroDrive i kombinasjon med automatisk girkasse i Norge.

MAN har med seg ni forskjellige lastebiler som kundene kan prøve både i terrengløype og langs landeveien. Alle bilene er for anleggsbruk.

PON har med seg tre anleggsmaskiner. Flaggskipet er hybridgraveren 336 F XE på 40 tonn, sammen med M 317F hjulgraver og en 950 hjullaster. Alle maskinene er det mulig å prøvekjøre akkurat som lastebilene. 

MAN har med hele sitt produktspekter for anleggsbransjen. Fra en liten fabrikkbygd tippbil bygget på TGM med totalvekt på 18 tonn. Og til en TGX tungtrekker med den største motoren på 640 hestekrefter og vogntogvekt opp i svimlende 250 tonn.

Norgespremiere

Danske Hauke Bruhn var også på Hovinmoen med sin nye MAN TGE  under pressedagen mandag. Det er etter det MAN i Norge kjenner til første gangen en slik bil er i Norge.

Selv om den bare har vært på markedet noen måneder har Bruhn allerede kjørt 5000 kilometer på Island med sin kone og lille sønn med bilen. Der har de bodd og levd i bilen.

Denne bilen, som er rigget som ekspedisjonsbil, var den aller første TGE’en med firehjulstrekk som rullet ut av samlebåndet. På Hovinmoen viste han frem en bil de færreste kommer til å kjøpe, men de fleste vil synes er utrolig kul. Han fortsatte sin ferd til Dovrefjell tirsdag.

Utenfor allfarvei

I en offroadløype i grustaket til Øynebråten er det laget utfordringer på rekke og rad. I det som er mer hjulspor egnet for en beltegående anleggsmaskin enn en vei kan kundene prøve og selv finne ut hva HydroDrive faktisk kan bety i et knipetak.

Med bare vanlig drift på akslingene fungerte bakhjulene mer som et verktøy til å grave seg med enn å komme seg fremover. Med Hydro Drive innkoplet dro det seg ikke overraskende opp med fullt lass.

Forhjulstrekker

Som en kuriositet har MAN skrudd av mellomakslingen på en av bilene med HydroDrive. Dermed blir den som en ren forhjulstrekker. Å ta i gang og kjøre opp forholdsvis bratte bakker bare med to små hydrauliske motorer med en totalvekt på 20 tonn er både en morsom og nesten surrealistisk opplevelse. Ifølge Ivar Rød i MAN gir hver av de to hydrauliske motorene 41 kW og astronomiske 6000 Nm ut på hvert av hjulene.

Det er ikke første gang PON og MAN samarbeider. Tidligere har de også hatt karavane sammen. Allerede før årets arrangement Traction Days har begynt er salgsjef hos PON, Rune Vestengen og hans kollega hos MAN Jon Eystein Lund enige om at samarbeidet skal både fortsette og kanskje utvides.

Forsiden nå