Sandviks nye Toro 60 gruvetruck er bygd etter helt nye prinsipper med tre aksler og liten svingradius. Den har mål som en 50-55 tonns truck, men 20% større lastekapasitet.
Sandviks nye Toro 60 gruvetruck er bygd etter helt nye prinsipper med tre aksler og liten svingradius. Den har mål som en 50-55 tonns truck, men 20% større lastekapasitet.

Toro 60 - spennende gruvetruck

Husker du saken om Toro 60 i A&T nummer 9, 2004? Den er skrevet av Bjørn Eilert Eriksen.

Toro-navnet klinger godt i gruveindustrien, og derfor var det naturlig å bruke miningutstillingen i Las Vegas, USA, i slutten av september til å lansere nykommeren, 60-tonneren Toro 60.

Toro 60 er bygd etter nye prinsipper. I stedet for tradisjonell rammestyring har trucken stiv ramme med tre aksler. Fremre og bakerste aksel er styrbar mens den midtre står fast. Med en slik konstruksjon kan maskinen "snu om sin egen aksel". I tillegg har Toro 60 fått et avansert fjæringsopplegg.

Produsenten har patentert løsningen og fremhever at det nye, patenterte chassiset har resultert i en maskin med langt mindre snuradius enn tradisjonelle trucker. Den har små byggemål, lav egenvekt og glimrende kjøreegenskaper, hevder produsenten.

Maskinens kapasitet

Maskinens ytre mål er 3,2 meter bredde, 3,3 meter høyde og 10,6 meter lengde. Toro 60 er utstyrt med Alli­son helautomatiske transmisjon og en 760-hesters Cummins diesel.

Med maskinvekt på "bare" 48,5 tonn og en lastekapasitet på 60 tonn, får den totalvekt på 108,5 tonn. Maskinens byggemål kan forøvrig sam­menlignes med 50-55 tonns underjordtrucker, men den laster 60 tonn eller 20% mer. Sammenlignet med forgjengerne er farten økt med 40%.

Produsenten er ikke snauere enn at Toro 60 betegnes som den mest effektive gruvetrucken i sin klasse. Det gjenspeiles i lavere kostnader enn andre pr. transportert tonn masse.

Kombinasjonen

Den nye Toro 60 er tilpasset laste- og bæremaskinen Toro 0011 LHD med lastekapasitet på 21 tonn. Tre skuffer er nok til å fylle dumperkassa på Toro 60, og sammen utgjør de et perfekt team med høy produksjon.

Selv betegner Toro seg som en pionér innen sektoren laste- og bæremaskiner og lavbygde gruvetrucker for underjorddrift. Trolig vil Kiruna-truck protestere på dette, for allerede på 1960-70-tallet presenterte selskapet sine gruvetrucker med små byggemål.

Dette til tross omfatter Toro-programmet gruve­truck­er i 40-, 50- og 80-tonnsklassene i tillegg til nykommeren på 60 tonn. I tillegg kommer LHD-maskinene (last- og bær), alle utstyrt med moderne, støy- og støvfrie hytter, Z-link lasteutstyr og fjernstyringsutstyr.

Sterk i steinbransjen

Som kjent inngår Toros laste- og bæremaskiner (LHD) og Toro underjordsdumpere i Sandvik Mining and Construction. Selskapet har gjennom oppkjøp, i første rekke finske anleggsprodusenter, bygd seg opp til en ledende posisjon og satset sterkt på å befeste stillingen som produsent til gruve- og anleggsindustrien. Basisen var høykvalitets borestål/borekroner og deretter er det blitt borerigger for over- og underjord, raiseboreutstyr og spesialrigger for steinindustrien, knuseutstyr, slaghammere, et omfattende utstyr av mindre enheter og i tillegg Brøyt lastemaskiner og Sisus gruvetruck.  Sandvik har trolig det mest omfattende og komplette utstyrsprogrammet av samtlige produsenter.

At selskapet i disse dager i tillegg har knyttet båndene til sprengstoffleverandøren Dyno, kan være ytterligere et skritt på veien mot å bli en fullprodusent innen steinrelatert industri. Vi skal heller ikke glemme samarbeidet med Komatsu og presentasjonen av nye Komatsu-borevogner beregnet for Asia-markedet (A&T 6-7/04 s.10).

Forsiden nå