Ahsco Entreprenør AS fra Vinstra bygger allerede anleggsveg fram til jernebaneundergangen som skal etableres nedenfor Gryttingsjordet i Sør-Fron. Hvem som skal bygge selve undergangen, er klart i slutten av april.
Ahsco Entreprenør AS fra Vinstra bygger allerede anleggsveg fram til jernebaneundergangen som skal etableres nedenfor Gryttingsjordet i Sør-Fron. Hvem som skal bygge selve undergangen, er klart i slutten av april.

Tre firmaer vil bygge undergang i Sør-Fron

Da tilbudsfristen for bygging av jernbaneundergang ved Rolstad i Sør-Fron gikk ut 20. mars, hadde tre entreprenører levert tilbud.

- Jernbaneundergangen som skal bygges ved Rolstad, rett nord for Breivegen, skal gi adkomst til et massedeponi på Gryttingsjordet. Massene som skal deponeres her, kommer fra E6-utbygginga, stort sett fra strekningen Odenrud - Nord-Fron grense, forklarer byggeleder Roger Jenshus i Statens vegvesen.

Jernbaneundergangen er en prefabrikert betongundergang. For å gi plass til store anleggsmaskiner blir den hele 5 meter bred og 4,75 meter høy.

De entreprenørene som er med i konkurransen om å bygge jernbaneundergangen er:
Ahsco Entreprenør AS - 5 476 796 kr.
Veidekke Entreprenør AS - 6 483 999 kr.
Mesta Drift AS - 6 276 938 kr.

Avgjørelsen faller i april

- Kontrakten har et kostnadsoverslag på ca. fem mill. kroner. Det vil si at tilbudene er noe over dette, men innenfor akseptabelt spenn, sier Jenshus.

Når Statens vegvesen vurderer tilbudene, teller laveste pris mest, men kravene i konkurransegrunnlaget må selvsagt også være innfridd.

- Nå skal vi vurdere tilbudene og sjekke nødvendig dokumentasjon. Det endelige svaret på hvem av de tre tilbyderne som får oppdraget, er klart i slutten av april, sier Jenshus.

Jernbaneundergangen skal bygges i helga 22.-23. juni 2013.

Forsiden nå