HEFTIG SAK: Drøyt 300 eksemplarer av årets Norwegian Tunneling Technology-hefte på 218 sider er revet bort. Nå finnes kun dette heftet igjen på standen. Fra venstre: Jon-Steinar Baadstø (Sweco Norway AS), Gunnar Gjæringen (Statens vegvesen), Arnulf M. Hansen (AMH Consult AS) og Jan Rohde (Sweco Norway AS).
HEFTIG SAK: Drøyt 300 eksemplarer av årets Norwegian Tunneling Technology-hefte på 218 sider er revet bort. Nå finnes kun dette heftet igjen på standen. Fra venstre: Jon-Steinar Baadstø (Sweco Norway AS), Gunnar Gjæringen (Statens vegvesen), Arnulf M. Hansen (AMH Consult AS) og Jan Rohde (Sweco Norway AS).

Tunnelhefter revet bort

IGUASSU FALLS (AT.no): Årets Norwegian Tunneling Technology-publikasjon er revet vekk. Her tviholder medforfatter Arnulf M. Hansen på siste eksemplar på den norske standen.

Det er blitt en tradisjon at en ny utgave av Norwegian Tunneling Technology deles ut til interesserte på verdens største tunnelkonferanse som denne gang arrangeres i Iguassu Falls i Brasil. Men bare få dager ut i konferansen er hele opplaget revet bort, og på den norske standen er det nå kun ett eksemplar igjen.

Nordmennene som deler standen har fått streng beskjed om å ikke gi fra seg det siste eksemplaret. Samme publikasjon finnes imidlertid tilgjengelig på minnepinner som fremdeles er i omløp. Men for mange er ikke det helt det samme.

- Det er nærmest blitt et samleobjekt med årene, sier Jan Rohde i Sweco Norway.

- Dette er en stor dugnad som hele bransjen stiller opp om å få publisert, sier Gunnar Gjæringen i Statens vegvesen som har skrevet en artikkel i årets hefte, for øvrig det 23. i rekken.

Norsk TBM-historie

TBM (tunnelboremaskin)-ekspert Arnulf M. Hansen har også skrevet en artikkel i årets utgave, selvfølgelig om TBM-historikken i Norge. Det blåser en liten TBM-vind over Norge med en Robbins-maskin i aksjon i Røssåga (LNS) og kommende TBM-prosjekter i Ulriken-tunnelen i Bergen og fire stykker på Follobanen om noen år.

TBM er for alvor tilbake i Norge, men her blir vi en liten nasjon til sammenligning med mange andre. Nylig kom det bestilling av 15 TBM-maskiner til Doha, og i Singapore jobber hele 50 maskiner for å drive et omfattende T-banesystem.

Hansen fikk nesten med hele den norske TBM-historien før publikasjonen måtte sendes til trykkeriet. Han rakk ikke å få med at Ulriken-tunnelen skal drives av TBM-maskin etter at JV Skanska Strabag vant kontrakten på 1,3 milliarder. Dette ble bestemt for kort tid siden.

Over 300 hefter revet vekk

Opplaget av årets Norwegian Tunneling Technology-hefte på 218 sider, ble for øvrig trykket i Brasil. Dette for å slippe transportkostnader av 300 hefter/bøker, og eventuelle fortollingsutfordringer. I tillegg hadde den norske delegasjonen med 15-20 ekstra hefter fra Norge. Nå er alt revet vekk, bortsett fra ett eksemplar som ligger godt bevart bak disken på den norske standen.

Forsiden nå