Vegdirektøren stiller hardere krav
Terje Moe Gustavsen vil jobbe effektivt for bedre ressursutnyttelse.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Statens vegvesen brukte nærmere 40 milliarder kroner på sine virksomhetsområder i 2012, en økning på 45% fra 2005. Vegdirektøren understreket på et pressemøte torsdag at han vil stå på med nebb og klør for bedre utnyttelse av kroneressursene.
Skjønner Arnstad
På spørsmål fra AT.no om hvordan han tolker samferdselsminister Marit Arnstads utspill om at penger er ikke alt, svarte Moe Gustavsen:
- Vi spør oss hele tiden hva pengene går til, og hva vi har gjort. Jeg har også full forståelse for samferdselsministerens anmodning om bedre ressursbruk. Vi arbeider intens med å ha sikret oss kompetente folk i planleggingsarbeidet når pengene kommer. Forutsigbarhet og tillitt er to nøkkelord, understreket Moe Gustavsen.
Utenlandske aktører
Han poengterte også betydningen av smartere kontraktstrategier.
- Mindre kontrakter må tilpasses det norske anleggsmarkedet med mange små og noen store entreprenører. Større kontrakter lokker store, utenlandske entreprenører til Norge. En sterkt økende utenlandsk interesse for Norge er noe vi ønsker velkommen. Det bidrar til blant annet økt kompetanse. Forutsetningen er imidlertid at aktørene holder seg til regelverket, sa vegdirektøren.
14 av 22 kontrakter over 100 mill. kroner ifjor gikk til utenlandske aktører.
Uakseptabelt
Moe Gustavsen understreket at kampen mot anleggsulykker er en av de største utfordringene. Han viste til flere kontroller og strengere kontrakter som midler for å bekjempe ulykker.
De siste tre årene har det vært 13 dødsulykker på vei- og anleggsdrift i Norge. Hittil i år har to omkommet.
- Dette er rett og slett uakseptabelt, sier vegdirektøren. Han viser til at allerede i løpet av våren blir det tatt i bruk nye kontrakter med strengere HMS-krav.
Trafikk-utfordringer
Ifjor mistet 147 mennesker livet og 661 ble hardt skadd i veitrafikken. Vegdirektøren nærmer seg målet om å komme under 100 omkomne og under 400 hardt skadde innen 2024. - Her må det bygges flere midtrekkverk, men også trafikkopplæring, strengere håndheving av regler og sikrere biler skal bidra til nedgangen, sier Moe Gustavsen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll