- Svært brukervennlig, sier boreoperatør Knut Hausken som nå styrer hele boreoperasjon med to spaker, både fra førerstolen og fra ”Slaven” (stolløs operatørplass) til høyre i bildet.

Verdenspremiere i Telemark

NCC Construction AS er først i verden med Atlas Copcos tunnelrigg Boomer XE3 med et nytt styresystem som forenkler boreoperatørens hverdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

3-bomsriggen på 45 tonn er i drift på den nye jernbanestrekningen Farriseidet-Porsgrunn der NCC driver den lengste tunnelen (4,6 km) på den 22,5 km lange jernbanestrekningen.

RCS (Rig Control System) SPOR 5 er benevnelsen på det nye operatørsystemet som rent "fysisk" innebærer at operatøren nå styrer boreoperasjonene med bare to spaker mot tidligere tre.

Borespaken fjernet

Borespaken er fjernet og integrert i de to manøvreringsspakene. Boreoperasjonen er «flyttet» inn i høyre manøvreringsspak, mens funksjonen for stanghåndteringen er integrert i den venstre spaken.

Berøringsskjermer

Helt nytt er også dataskjermene som er av «touch-typen». Med et trykk (eller flere) på skjermen kan operatøren endre/lage nye boresekvenser (boremønstre) selv. Før var det tradisjonelt "stikker'n" som laget sekvensplanene for boreoperatøren.

På "touch-skjermen" kan operatøren endre/lage nye boresekvenser med et fingertrykk. På skjermen fremkommer også langt flere data samlet i ett skjermbilde slik at operatøren slipper å bla i datamenyer.

Nytt er det også at skjermen viser langt mer boreinfo samlet på ett skjermbilde, slik at operatøren slipper å bla i flere menyer.

Sikkerhet

På arbeidsplattformen som kan heises ca. 20 m til vers, er det montert en "kollisjonssensor". Den vil forhindre at arbeidskorga "kolliderer" med bommen(e) når korga senkes til bomnivå.

Brukervennlig

NCC Construction tok i bruk den nye Atlas Copco-riggen på jernbaneprosjektet Farriseidet-Porsgrunn (se faktaramme) straks før sommerferien, og boreoperatør/bas Knut Hausken er godt fornøyd med det nye styresystemet.

- Systemet er svært brukervennlig. Nå sitter jeg med en styrespak i hver hånd og slipper å flytte hendene for å operere den tredje spaken som nå er fjernet. De nye touch-skjermene med all infoen som ligger i skjermbildet, gjør det også enkelt å endre boresekvenser, sier Knut Hausken fra sin førerstol. Om Hausken vil strekke på beina og kjøre tunnelriggen stående med like stor presisjon, er det uproblematisk: «Slaven» (den stolløse operatørplassen) er også utstyrt med nye styresystemet RCSPOR 5.  

Storberget-tunnelen

3-bomsriggen med boremaskinene COP 3038 har et dekningsområde på 16x13 m. På den 4,6 km lange Storberget-tunnelen hvor NCC Construction har den nye riggen i drift, er tunneltverrsnittet på 152 m2. 192 hull bores før hver salve på 1200 kg sprengstoff løsriver ca. 1700 lm3 stein.

Farriseidet-Porsgrunn

Ferdig:2018
Kostnad:6,1 mrd. kr
Lengde:22,5 km (dobbeltspor)
Tunnel:Totalt ca. 15 km
Lengste tunnel:4,68 km
Tunneluttak:Ca. 4 mill. lm 3

Atlas Copco-riggen i arbeid på Storberget-tunnelen som blir ca. 4,6 km.

Fire hovedentrepriser:
Veidekke: 5,75 km
NCC:5,2 km
Skanska:9 km
Implenia Norge:4,5 km 

Powered by Labrador CMS