Entreprenør Morten Gultvedt (t.h.) og Even Furuseth, Hesselberg Maskin, ved den Komatsu-hybriden HB215LC-1, den første solgte i Norge.
Entreprenør Morten Gultvedt (t.h.) og Even Furuseth, Hesselberg Maskin, ved den Komatsu-hybriden HB215LC-1, den første solgte i Norge.

"Vi er nysgjerrig på ny teknologi"

- Vi tror hybridkonseptet er veien å gå. Derfor har vi kjøpt hybridgraveren fra Komatsu. Vi er generelt nysgjerrig på ny teknologi.

Det sier entreprenør Morten Gultvedt i Ås. Han driver Morten Gultvedt Entreprenør AS som får den første Komatsu-hybriden HB215LC-1. Den nye beltegraveren på 23,5 tonn skal vises på Vei og Anlegg 9.-13. før Ås-entreprenøren får ta nyvinningen i bruk.

Gjennomtestet

Komatsu forsket og testet sitt hybridkonsept i 8-9 år før maskinene ble sluppet på market, og verdens største produsent av gravemaskiner har nå levert over 1000 hybridgravere i Japan, Kina og USA. Og nå én i Norge.

Teknologien

Prinsippet i Komatsu Hybrid System er at en nyutviklet, elektrisk svingmotor/generator fanger opp bevegelsesenergien som oppstår når overvognas svingbevegelse bremses. Energien sendes til en omformer (inverter) og konverteres til elektrisk energi som lagres i et nyutviklet, forsterket batteri/akkumulatorsystem.

Lagret energi kan raskt sendes videre for å supplere kraften fra dieselmotoren til drift av hydraulikksystemet når maskinen er i graving og arbeider tungt. Tilførselen av elektrisk tilleggsenergi styres av Komatsus hybride kontrollenhet.

På denne måten produseres og forbrukes elektrisk tilleggs-/bremseenergi kontinuerlig gjennom maskinens bevegelser. Komatsus hemmelighet ligger i utviklingen av de enkelte komponentene og selskapets utbalansering av hybrid-systemet.

Ifølge Komatsu reduserer hybridteknologien drivstofforbruket med 25% samtidig som CO2-produksjonen går tilsvarende ned. Med sin hybridteknologi trenger Hybrid-graveren HB215LC-1 en mindre motor enn konvensjonelle gravemaskiner. Den har fått en vannkjølt, turboladet 4-sylindret direkteinnsprøytet common rail-motor på 110 kW (148 hk) v/2000 o/min.

Bremseenergi

- Vi har ikke så stor tro på at bioenergi er veien å gå, det tar maten fra folk. Vi har derimot stor tro på å nyttegjøre bremseenergien i Komatsu-løsningen. Tenk på alle verdens kjøretøyer og all den bremseenergien som går til spille, sier Morten Gultvedt som også er bonde. Foruten korn-/oljefrødyrking på 420 mål på hjemgården i Ås, leier han nærmere 1000 mål seks forskjellige steder i Bærum til kornproduksjon.

Nøye diskutert

Morten Gultvedt, kona Anne og Rune Romsdal eier Morten Gultvedt Entreprenør AS som har 18 ansatte. Firmaet med 10 gravemaskiner (Komatsu og Hitachi), en Hitachi hjullaster, en Cat-dozer og to traktorer, har sine fleste oppdrag i Oslo-/Akershus-området. Store og små tomter, VA- og veiarbeider utgjør hovedtyngden av oppdragene.

- Kona har en sentral rolle i firmaet, hun holder styr på oss og er svært engasjert. Vi har hatt inngående diskusjoner over kjøkkenbordet om kjøpet av Komatsu-hybriden, sier Morten Gultvedt som regner med at den nye Komatsu-graverens debut blir på et nytt boligfelt i Drøbak.

Forsiden nå