Brede Volvo-smil på Hellerud-sletta. Fra venstre adm. direktor Jon Vislie, Volvo Maskin, Carl Slotte, visepresident i VCEs EMEA-område (Europa, Midt-Østen, Afrika) og markedssjef David Kristianslund, Volvo Maskin.
Brede Volvo-smil på Hellerud-sletta. Fra venstre adm. direktor Jon Vislie, Volvo Maskin, Carl Slotte, visepresident i VCEs EMEA-område (Europa, Midt-Østen, Afrika) og markedssjef David Kristianslund, Volvo Maskin.

Volvo Maskin fosser videre

17.200 Volvo-maskiner i drift, 40% av markedet og 265 servicemekanikere. Det er Volvo Maskins målsetting ved utgangen av 2015.

Det opplyste adm. direktør Jon Vislie på Volvo Maskins pressekonferanse dagen før åpningen av Vei og Anlegg.

Kraftig vekst

Volvo Maskin AS har hatt en voldsom vekst siden etableringen i 1992 da selskapet hadde 76 ansatte, hvorav 50 mekanikere. I dag har Volvo-forhandleren 185 mekanikere blant sine 350 ansatte. Bare ifjor ble 53 nye mekanikere ansatt, og innen 2015 skal altså servicestaben ha 265 ansatte.

Investeringer

Ifølge adm. direktør Vislie har Volvo Maskin i dag en markedsandel på 33% (31% i 2010), og salget går "strykende". Ved utgangen av 2015 er målsettingen 17.200 Volvo-maskiner i drift i kongeriket. (ved utgangen av 2010, 14.500 maskiner).

Nye investeringer står også for døren, samlet ca. 80 mill. kroner til nybygg på Volvo-avdelingene på Hamar og Grålum (Sarpsborg). Begge nybyggene skal være driftsklare 1. kvartal neste år.

God start

Det er ikke bare her på berget Volvo-maskinene gjør det skarpt. Volvo Construction Equipment (VCE), verdens 3. største produsent av anleggsmaskiner, hadde i årets 1. kvartal en omsetningsøkning på 21% sammenlignet med fjorårets 1. kvartal.

VCE har også gjennomført/gjennomfører betydelige investeringer i sine fabrikker verden over, opplyste Carl Slotte, visepresident i VCEs EMEA-område (Europa, Midt-Østen, Afrika), som var til stede på pressekonferansen.

Blant VCEs storinvesteringer er den nye gravemaskinfabrikken til 350 mill. SEK i Kaluga i Russland. Fabrikken som settes i drift 1. kvartal neste år, skal produsere gravemaskinmodeller fra 20-40 tonn. Årlig produksjonskapasitet er ca. 2000 maskiner.

Storselger

VCE har siden ifjor høst lansert flere nye maskinmodeller (mange omtalt i A&T tidligere), og blant Volvo Maskins utstillingsflåte på ca. 50 maskiner på Vei og Anlegg, var flere av dem på plass. Deriblant beltegraverne EC220DL (23 tonn), EC250DL (26 tonn) og EC300DL (31 tonn) som med høyere gravekrefter, kortere syklustider og redusert drivstofforbruk (opptil 17% nedgang pr. opplastet tonn, ifølge Volvo), har slått godt an i markedet.

- Det er et voldsomt trøkk etter 20-30 tonns gravere, og vi har nå en ordreserve på ca. 150 maskiner på disse tre modellene. Det er mange så tidlig på året. 23-tonneren EC220DL som erstatter vår "gamle" bestselger EC210CL, er svært ettertraktet, og vi har allerede solgt i overkant av 50 maskiner, opplyser Terje Andersen, produktsjef (gravemaskiner) i Volvos Maskin.

Riving og gjenvinning

Riving-/gjenvinningsbransjen er intet nytt forretningsområde for Volvo Maskin, men nå skal det satses hardere på denne sektoren.

Volvos tidligere "småmaskinsjef", Knut Grepperud, har fått ansvar for riving-/gjenvinningssegmentet, og på Vei og Anlegg viste Volvo en prototype på en materialhåndterings-/industrimaskin på ca. 24 tonn. Den er basert på hjulgraveren EW210C og med ombygd bom (rett) har maskinen en rekkevidde på12,7 mi horisontalplanet. 24-tonneren er utstyrt med senk-/heving av førerhytta (maks. høyde5,6 m). Siden maskinen skal arbeide på støvete arbeidsplasser, har den blant annet reversibel kjølevifte og spesialnett foran luker for å hindre inntrengning av støv.

- Maskinen har nå vært gjennom en testrunde i hele Norden, og her hjemme har både Norsk Gjenvinning og Franzefoss Gjenvinning testet maskinen. Og responsen har vært bra, sier Knut Grepperud som opplyser at maskinen allerede er solgt. Til hvem er foreløpig en hemmelighet.

Forsiden nå