Volvo CE viste blant annet prototyper av en selvkjørende L120E-hjullaster og rammestyrt A25F-dumper under Xploration Forum i Eskilstuna 14. september. (Foto: Jonas Ljungdahl, Volvo CE)
Volvo CE viste prototype av en selvkjørende elektrisk dumper 14. september. (Foto: Jonas Ljungdahl, Volvo CE)

Volvo med selvkjørende maskiner

ESKILSTUNA (AT.no) Volvo Construction Equipment viste selvkjørende maskiner og en ny hybrid hjullaster som går på elektrisitet støttet av en liten dieselmotor til ladning av batteriet.

AT.no var med på lanseringen 14. september da Volvo tok et godt steg inn i fremtiden. Det presiseres med to streker under at maskinene som ble vist i Eskilstuna kun er prototyper, og ikke klare for markedet. Likevel fikk vi et godt innblikk i hvordan Volvo CE tenker en fremtid innen anleggsmaskinene.

Hybrid hjullaster

Vi starter med den hybride hjullasteren LX1 på ca. 20 tonn. Maskinen får sin kraft fra batterier i maskinen, og fremdriften drives av fire hjulmotorer. Det er dermed ikke akslinger og maskinen får bedre bakkeklaring. En liten 3,6-liters dieselmotor kobles inn når batteriene trenger å lades. Ellers lades maskinen i ledige stunder og etter behov.

- LX1 hybridhjullaster har potensial å forbedre drivstoffeffektiviteten med opp til 50 %, melder Volvo CE.

Foto: Jonas Ljungdahl, Volvo CE

 

Selvkjørende el-dumper

Hybrid-hjullasteren gikk i spann med prototypen på en selvkjørende batteridrevet dumper (HX1) med 15 tonn lastekapasitet. Ettersom dette er prototyper, har ikke Volvo CE strødd om seg med så mange flere detaljer på maskinene.

Videreutviklingen av disse to maskinene inngår i Volvo-tankegangen om at elektrisk drift i bergverkindustrien skal være med på å redusere karbonutslippet med opp til 95 prosent, og de totale eierkostnadene med opp til 25 prosent.

Selvkjørende konvensjonelle maskiner

I tillegg viste Volvo CE en L120E-hjullaster og en rammestyrt A25F-dumper som var bygget om til å være selvkjørende. Maskinene jobbet sammen, og under demonstrasjonen stoppet maskinene opp da en person beveget seg innenfor sikkerhetssonen til maskinene.

Sensorer fanger opp om objekter kommer for nær, og da avbrytes arbeidet. Disse maskinene er utviklet gjennom ca. ti år, og er også prototyper. Men igjen, det forteller om hvilken retning Volvo tenker for fremtiden.

Lastebil og maskin-samarbeid

Volvo lastebiler har allerede lansert selvkjørende gruvebiler, og mye av teknologien til anleggsmaskinene er hentet herfra. Nå har de sammen opprettet Volvo Concept Lab som er et nytt initiativ fra Volvo Group. Fra nå av vil selskaper innen Volvo Group som representerer merkenavnet Volvo, presentere sine forsknings- og utviklingsprosjekter under denne kommunikasjonsplattformen. 

- I Volvo Group ønsker vi å vise våre kunder, journalister, myndigheter og fagpersoner de spennende prosjektene vi arbeider med, sier Volvo CE-president Martin Weissburg.

- Volvo Concept Lab vil presentere ideer, innovasjoner og samarbeidsprosjekter som potensielt kan føre til fremtidige produkter og løsninger, legger han til.

Og det var akkurat det som skjedde på det såkalte Xploration Forum disse september-dagene.

Skanska med på førerløs maskin-prosjekt

I fremtidskonseptet inngår også et samarbeid mellom Volvo CE og Skanska om å etablere en helt ny løsning på et pukkverk i Vest-Sverige.

Hele pukkverket skal «snus på hodet», nye metoder skal testes og førerløshet og elektriske maskiner vil spille en hovedrolle. Grunnidéen til Volvo CE har fått benevnelsen Triple Zero – noe som refererer til null utslipp, null ulykker og null uforutsette stopp.

Konseptet skal også bidra til langt høyere effektivitet på anleggsplassen, og en langt sikrere hverdag for de som i og rundt maskinene.

PS: Anlegg&Transport har en stor rapport fra visningen av prototypene i Sverige i A&T nummer 9, 2016.

Forsiden nå