Dette er en Scania 650 S XT 8x8. Den har en teknisk vogntogvekt på formidable 250 tonn.
Dette er en Scania 650 S XT 8x8. Den har en teknisk vogntogvekt på formidable 250 tonn.

Tungberger med «alt»

Alt er forsterket og dimensjonert opp på den nye tungbergeren til Frank Sebulonsen - en Scania med V8, 8x8 og luftfjæring!

Publisert

Han har kjøpt et chassis og fått bygget en tungberger det ikke finnes maken til i verden. Chassiset med 8x8 og V8-motor er heller ikke noe som finnes i Scanias ordinære produktrekke.

Frank Sebulonsen driver «Walter’s Bilberging» på Finnsnes i Troms. Selskapet startet svigerfaren hans for nesten 50 år siden, og de har til sammen åtte bergingsbiler hvorav tre er tungbergere.

Ikke nok

Han har allerede en 8x6 bil i stallen, men det hender at det ikke er nok for å komme frem de mest utfordrende stedene på de verste dagene.

Dermed begynte ideen om å få bygget en bil med 8x8 i februar i fjor.

Frank Sebulonsen måtte gå en lang og sakte runde rundt den nye bergingsbilen sin. Dette er den første Scania 650 S XT-en med 8x8 i verden.
Frank Sebulonsen måtte gå en lang og sakte runde rundt den nye bergingsbilen sin. Dette er den første Scania 650 S XT-en med 8x8 i verden.

Men det skulle vise seg at å få et slikt chassis fra Scania var enklere sagt enn gjort. Det var først da Bil & Trucksenter Valdres som forhandler Falkom påbygg i Norge, kom inn i bildet i fjor sommer at det ble fart også på chassis-konfigurasjonen.

Sammen med Scania på Hønefoss begynte en omstendelig prosess med å konfigurere det riktige chassiset.

Spesial hele veien

Den bilen som nå skal ut på jobb i Troms, er bygget på det Scania kaller en S-ordre. Det står rett og slett for Spesial, og produseres utenfor den ordinære produksjonslinjen.

Bilen det endte opp med, er en Scania 650S XT med 8x8. Den er bygget med en teknisk vogntogvekt på formidable 250 tonn. Mange av komponentene kan du finne igjen også i mer standardiserte biler. Men alt er forsterket og dimensjonert opp.

Frank Sebulonsen (t.v.) ville ha en bergingsbil med 8x8. Det kunne Geir Helge Hansebråten og Lasse Englund i Bil & Trucksenter Valdres sammen med Scania hjelpe ham med.
Frank Sebulonsen (t.v.) ville ha en bergingsbil med 8x8. Det kunne Geir Helge Hansebråten og Lasse Englund i Bil & Trucksenter Valdres sammen med Scania hjelpe ham med.

Trekk på alle akslinger gjør at rammen på bilen blir hele 130 centimeter høy. Samtidig må motoren sitte så høyt i ramma at det bare er Scanias høyeste hytte som kan brukes for å få plass.

Men selv om hytta er den høyeste som finnes, måtte i tillegg gulvet heves slik at bilen ser ut som en R-serie innvendig for å få plass til motoren.

Tøff bruk

Selvfølgelig valgte de også å bygge bilen med Scanias XT-serie, som er beregnet for de tøffeste omgivelsene, som basis. Det gjør blant annet at støtfangeren er i stål og er utformet for å gi maksimal bakkeklaring, samtidig som det sitter en 40-tonns slepekrok i den.

- Vi har forsterket hele drivlinja på denne bilen. Det er fordelerkasse og mellomakslingene som er forsterket, sier Øyvind Øverby som er produkttekniker i Scania.

Fordi ramma er hele 130 høy, er det ett ekstra ­stigtrinn inn i hytta til Frank Sebulonsen.
Fordi ramma er hele 130 høy, er det ett ekstra ­stigtrinn inn i hytta til Frank Sebulonsen.

Det er han som både har bygd opp bilen og solgt den.

Chassiset er bygget med 5,75 meter i akselavstand fra første til tredje aksling. Det er navreduksjon på alle fire akslingene, i tillegg til at det er luftfjæring bak på bilen.

Det gjør at denne bilen skiller seg ut fra de 8x8 bilene som er laget tidligere.

Står støtt

Også på denne bilen har Frank Sebulonsen fått bygget støtteben foran på bergingsbilen. Det har han hatt på alle bilene han har fått bygd siden 2009.

- Støttebena foran er viktig, særlig ute på smale veier hvor du ikke får stilt deg helt optimalt, sier Frank Sebulonsen.

På denne bilen er det også en 12-tonns vinsj som sitter på hvert av støttebena. Disse har ei vinsjhøne som kommer på utsiden av chassiset når det brukes. Dermed kan vinsjene også brukes både fremover og bakover langs siden av bergingsbilen.

Falkom bygger også sine støtteben foran på tungbergere litt annerledes enn de fleste andre. De lager en fot som begge støttebena er festet i og som skrus fast i ramma på samme måte som en stor stykkgodskran monteres.

Fordelen med denne løsningen er at om det skulle skje noe med bena, kan de demonteres i løpet av noen timer. Da kan bilen fortsatt brukes mens støttebena repareres.

Ifølge Geir Helge Hansebråten, har støtteben foran på bergingsbilene blitt mer og mer vanlig de senere årene.

Det er drift og navreduskjon på alle de fire akslingene.
Det er drift og navreduskjon på alle de fire akslingene.

Mange vinsjer

Støttebena foran sitter på en konsoll som er skrudd fast i ramma på bilen.
Støttebena foran sitter på en konsoll som er skrudd fast i ramma på bilen.

Bak på bergingsaggregatet er det tre vinsjer. To 24-tonnere som er nedjustert til 20 tonn hver, i tillegg til en med 15 tonns kapasitet.

Totalt veier bilen litt over 27 tonn når den er lastet opp med alt utstyr som trengs.

- Det spesielle med dette påbygget, er at det er bygget ned på chassiset fordi ramma på bilen er så høyt. Det må tilpasses slik at støttebeina rekker ned i bakken, sier Geir Helge Hansebråten.

Bil & Trucksenter Valdres har i årenes løp levert over 130 Falkom-påbygg til norske kunder.

Walter’s Bilberging kjører både for NAF, Falck og Assistansegruppen. Det er mye tungtrafikk langs veiene i deres distrikt, og vinteren er den absolutte høysesongen. Nedslagsfeltet er store deler av Troms.

Frank Sebulonsen har påbygg fra forskjellige leverandører i sin bilpark, men det står også to andre biler med Falkom-påbygg på gårdsplassen på Finnsnes. Nå har det også kommet en bil dit ingen har maken til.