Et viktig mål for utviklerne av de nye bilene, var å oppnå korte ledetider for påbyggere. Komponenter er plassert på steder som letter påbyggingsprosessen, og alt er klargjort for tilkobling av elektriske og pneumatiske systemer. Bak førerhuset er chassiset klart. Det er ingenting å demontere eller flytte på. Drivstofftankene, lyddemperen og andre store komponenter er plassert under førerhuset.
Et viktig mål for utviklerne av de nye bilene, var å oppnå korte ledetider for påbyggere. Komponenter er plassert på steder som letter påbyggingsprosessen, og alt er klargjort for tilkobling av elektriske og pneumatiske systemer. Bak førerhuset er chassiset klart. Det er ingenting å demontere eller flytte på. Drivstofftankene, lyddemperen og andre store komponenter er plassert under førerhuset.

Lansering av nye Volvo FM og FMX med mannskapshytte

De nye Volvo FM- og Volvo FMX-lastebilene er tilgjengelige for bruk med mannskapshytte for opp til ni personer.

Publisert

De nye variantene av de to modellene, utviklet i tett samarbeid med påbyggere og nødetater, har en rekke forbedringer spesielt designet for brann- og redningstjenestebiler.

- Vi kan nå tilby et veldig moderne og omfattende utvalg av tunge lastebiler på markedet for nødetater- og spesielt mot brannvesen. De nye variantene av Volvo FM og Volvo FMX er designet for å gi nødetatene et mannskapsmiljø med meget høy standard, sier Lars Franck, produktsjef for spesialbiler hos Volvo Trucks.

Det europeiske markedet er mer enn 3000 brannbiler og andre redningsbiler per år. I tillegg til å overholde nasjonale og internasjonale forskrifter, må kjøretøyene tilpasses for å oppfylle de spesifikke kravene til hver beredskapstjeneste. Dette inkluderer høye krav til sikkerhet, pålitelighet og fleksibilitet.

Fakta om nye Volvo FM og Volvo FMX med mannskapshytte:

• Utvikling basert på EN 1846-standarden for brannslokkings- og redningstjenestebiler.

• Førerhuspåvirkning testet i henhold til ECE R29-03.

• Innvendig takhøyde på 160 cm (foran) og 161 cm (bak).

• Dørene kan åpnes i en vinkel på 79 grader (foran) og 75 grader (bak).

• Akselkonfigurasjoner: 4x2, 4x4.

• Motoralternativer Volvo D11 eller D13 (Euro 3, 5 og 6).

• Kraftuttak med 2000 Nm.

Designet for effektiv bruk under vanskelige forhold

Nye Volvo FM og Volvo FMX med mannskapshytte har plass til opp til ni personer.

- Kjøretøyene er designet for å gi enhver beredskapstjeneste best mulige forhold, for å muliggjøre en effektiv og sikker drift i tøffe omgivelser. Disse nye lastebilene har samme høye standard for passiv og aktiv sikkerhet, ergonomi og komfort som de andre modellvariantene av nye Volvo FM og Volvo FMX, lansert i 2020, skriver Volvo i en pressemelding.

Mannskapshuset er grundig sikkerhetstestet og har store vinduer, lav dørlinje, store sidespeil samt mulighet for opptil åtte kameraer, noe som skal gi god sikt rundt bilen. I tillegg gjør Volvo Dynamic Steering-systemet, tilgjengelig som ekstrautstyr, manøvrering enklere og forbedrer både ergonomi og kjøresikkerhet.

Sjåførens arbeidsplass er utstyrt med Volvo Trucks nye førergrensesnitt som inkluderer digitale instrumenter og et ratt med kontrollknapper som også kan justeres med en tilt-funksjon.

Det høye innertaket skaper et luftig, romslig interiør med god plass til å bevege seg rundt. Dørene har en stor åpningsvinkel som gjør det lettere å komme inn og ut av mannskapshytten. Dette støttes av det nylig utviklede belyste trinnet og det tydelig merkede oransje gripehåndtaket, ergonomisk designet og lett å få øye på under en rekke forhold.

Førerhuset er rikelig utstyrt med oppbevaringsrom for hjelmer, hansker og annet nødvendig utstyr.

Oransje håndtak og sikkerhetsbelter skal gjøre det enkelt å ivareta sikkerheten under krevende forhold.
Oransje håndtak og sikkerhetsbelter skal gjøre det enkelt å ivareta sikkerheten under krevende forhold.

- Påbyggernes beste venn

Et viktig mål for utviklerne av de nye bilene, var å oppnå korte ledetider for påbyggere. I samråd med ledende eksperter fra selskaper som spesialiserer seg på å bygge brannbiler, introduserte Volvos team for spesialbiler forbedringer i både førerhus og chassis. Komponenter plasseres på steder for å lette påbyggingsprosessen, og alt er klargjort for tilkobling av elektriske og pneumatiske systemer.

- Vi ser på oss selv som påbyggernes beste venn. Vår nye mannskapshytte gir dem raskere levering av kjøretøy til sine kunder, sier Lars Franck.

Bak førerhuset er chassiset klart. Det er ingenting å demontere eller flytte på. Drivstofftankene, lyddemperen og andre store komponenter er plassert under førerhuset. Inne i førerhuset er de elektriske kablene og de pneumatiske slangene utstyrt med lett tilgjengelige tilkoblingspunkter. Installasjonen av setene, benkene og sikkerhetsbeltene er sertifisert fra fabrikken.

Drivstofftankene, lyddemperen og andre store komponenter er plassert under førerhuset.
Drivstofftankene, lyddemperen og andre store komponenter er plassert under førerhuset.