Statens vegvesen har nå et treårs medlemsskap i Euro NCAP. Hovedårsaken er den store elbilandelen i Norge, og at Norge ved Statens vegvesen leder an i utvikling av biler selv om vi ikke produserer dem i stor skala selv. Bildet er fra en Euro NCAP krasjtest der en Tesla får gjennomgå tøff behandling.

Euro NCAP: - Oslo er verdens elbil-hovedstad

Den anerkjente biltest-organisasjonen tar Norge (Statens vegvesen) med i det gjeveste biltestselskapet i verden.

Publisert Sist oppdatert

I år er Statens vegvesen blitt offisielt medlem av Euro NCAP.

- Norge har de siste årene etablert seg som en høyt kvalifisert pådriver for fremtidens mobilitetskonsepter og elektromobilitet, som har en enorm utbredelse i landet. Norge har verdens største registrerte lager av plugin elbiler per innbygger med Oslo anerkjent som verdens elbilhovedstad, skriver Euro NCAP i en pressemelding.

Imponert over elbilutbredelsen

Euro NCAP

  • Forkortelsene står for «European New Car Assessment Programme»
  • Hovedkontor i Leuven i Belgia
  • Startet opp i 1996, med første testresultater i februar 1997
  • Ble startet av Transport Research Laboratory i England for Department for Transport. Er nå støttet av mange europeiske land og EU.
  • Organiserer kollisjonstester på nye kjøretøy og gir bilforbrukere en realistisk og uavhengig vurdering av sikkerhetsytelsen til noen av de mest populære bilene som selges i Europa.
  • Euro NCAP-klassifiseringer gjelder strengt for kjøretøy med spesifikasjonene som tilbys i Europa. Rangeringene gjelder ikke nødvendigvis for modeller som tilbys i andre regioner, selv når de selges under et identisk navn, da produksjonsspesifikasjoner og utstyr kan variere.

I mars 2014 ble Norge det første landet hvor over 1 av 100 personbiler på veien er en plug-in-elektrisk. Norges elbilpark er også en av de reneste i verden fordi 90 % av elektrisiteten som produseres i landet kommer fra vannkraft og 10 % kommer fra vindkraft.

Norge har en befolkning på nær 5,5 millioner og i 2022 var det 2,9 millioner personbiler i Norge, 531 i bruk per 1000 innbyggere.

Dette imponerer Euro NCAP, som er en uavhengig organisasjon, der myndigheter, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner fra hele Europa er med i samarbeidet.

- Jeg er glad for å ønske Statens vegvesen velkommen til Euro NCAP-konsortiet. Medlemskapet deres signaliserer en sterk interesse, ikke bare for å støtte utviklingen av avanserte sikkerhetsteknologier i Norge, men tilbyr også en forpliktelse til å støtte europeisk smartere mobilitet gjennom deres egen kunnskapsdeling. Fra norsk medlemskap vil Euro NCAP dra nytte av et nytt marked der mange produsenter tester teknologier og fremskritt i kjøretøyene sine, sier Michiel van Ratingen, Euro NCAPs generalsekretær.

Mundal og Hellesøe

- Euro NCAP-medlemskap er en veldig enkel avgjørelse. På grunn av den raske utviklingen og økningen av nye sikkerhetsrelaterte teknologier i kjøretøy vil vi gjerne være mer involvert og bidra på en plattform der nye sikkerhetsteknologier diskuteres og vurderes. Vi tror vi kan bringe mye fra Euro NCAP hjem til norske trafikanter og forbrukere, sier Stein-Helge Mundal fra Statens vegvesen.

Stein-Helge Mundal og Hans Olav Hellesøe er Vegvesenets representanter i Euro NCAP. Begge er med i Euro NCAP-styret. Statens vegvesen er i første omgang offisiell medlem av Euro NCAP i tre år.

Powered by Labrador CMS