SNUDD: Karianne Løken er dattera i Løken & Datter AS. De siste årene vært krevende etter en økonomisk snuoperasjon som har endt med bytting av mye gammelt og utslitt utstyr.
SNUDD: Karianne Løken er dattera i Løken & Datter AS. De siste årene vært krevende etter en økonomisk snuoperasjon som har endt med bytting av mye gammelt og utslitt utstyr.

Nå styrer Karianne

ULLENSAKER: Det finnes mange «& sønn» selskaper. Men Løken & Datter AS er ganske enestående. Nå er det Karianne Løken (45) som har roret alene.

Publisert

Selv om firmanavnet har vært sånn siden begynnelsen av 90-tallet kom også Per Løken fra et «& sønn»-firma hvor han jobbet sammen med sin far og Kariannes bestefar. Men da firmaet Per og faren drev gikk konkurs i 1989, lanserte han det utradisjonelle firmanavnet på sitt nye selskap.

For Per har bare en datter. Selv om Karianne aldri følte seg tvunget inn i familiebedriften var det den helt naturlige fortsettelsen.

FØDT INN: Selv om hun ikke ble presset til det var det helt naturlig at Karianne Løken begynte i familiebedriften.
FØDT INN: Selv om hun ikke ble presset til det var det helt naturlig at Karianne Løken begynte i familiebedriften.

Lastebilene og firmaet har vært både hobbyen, livet og ble livsverket for Per Løken. I alle år er det distribusjon av matvarer som har vært firmaets nisje. Det begynte med kjøring for ICA, og har fortsatt for Coop etter at ICA ble kjøpt opp.

Ble syk

Selv om Karianne har stått som eier i mange år, var det først for fire år siden hun overtok roret for fullt. Uten at omgivelsene oppdaget det, ble Per syk. Det ble vanskeligere å drive butikken.

Litt av Pers filosofi var i mange år å kjøpe brukte biler og «bruke dem opp». Da Karianne overtok den fulle kontrollen av firmaet med sju single distribusjonsbiler, gikk det fort opp for henne at det hadde vært en svært kostbar strategi i det lange løp.

Byttet

Etter å ha fått kontroll over økonomien i firmaet igjennom en lang snuoperasjon bestemte hun seg for å få byttet ut de eldste og dyreste bilene i drift.

TRANGT: Mange synes det er stas å kjøre størst mulig bil. Karianne Løken trives også med de laveste og korteste bilene som skal inn de trangeste smugene.
TRANGT: Mange synes det er stas å kjøre størst mulig bil. Karianne Løken trives også med de laveste og korteste bilene som skal inn de trangeste smugene.

- I etterkant ser jeg jo at vi skulle ha byttet disse bilene for lenge siden. Vi har kjørt med for gammelt og slitent materiell i mange år, sier Karianne Løken. Hvor mye ståtiden har kostet i tillegg til verkstedregningene i årenes løp, har hun verken orket eller turt å regne på.

Ett av grepene hun tok etter at hun overtok var å lage regnskap for hver enkelt bil. De tre nye bilene ble satt i drift i februar i år, og enn så lenge har hun ikke noen fasit på økonomien i det. Men magefølelsen sier at det har blitt billigere å betale avdrag enn å betale verkstedregninger. Fra å være dårlig stilt har de nå snudd skuta og jobber med å bygge en buffer i tilfelle dårlige tider.

Tre nye

De nye bilene er tre like Scania P410 med 6x2*4 med 21-pallers skap fra SKAB. Disse er utstyrt med undermontert kjølemaskin fra Carrier. Men de har to forskjellige skaphøyder.

LIKE: Tre like biler som denne fikk Løken & Datter AS i februar i år.
LIKE: Tre like biler som denne fikk Løken & Datter AS i februar i år.

Karianne Løken ville ha den lave P-hytta fordi i løpet av arbeidsdagen er det mange turer inn og ut av hytta. De tre nye bilene er de første nye på mange år. Nå er planen å bytte ut ytterligere en av de eldste bilene i 2022.

De siste årene med snuoperasjonen som firmaet måtte igjennom har vært krevende. En av dem som har gjort en formidabel innsats for å få skuta på rett kjøl er May Lis Alexandersen som jobber på kontoret for Karianne Løken. Hun har vært en nøkkelperson i denne innsatsen.

- Det har vært utrolig godt å ha så mange gode venner som har hjulpet både meg og firmaet igjennom den krevende situasjonen vi sto oppe i, sier Karianne Løken. Også de ansatte har strukket seg langt og Karianne Løken er utrolig takknemlig den innsatsen de har lagt ned.

Heldige

HARDT: Det er fysisk krevende å kjøre matdistribusjon. Ofte blir det å lande ned i sofaen når Karianne Løken kommer hjem etter en lang dag.
HARDT: Det er fysisk krevende å kjøre matdistribusjon. Ofte blir det å lande ned i sofaen når Karianne Løken kommer hjem etter en lang dag.

Siden ICA ble kjøpt opp av Coop, har Løken & Datter AS kjørt for CNT som er Coop Norges eget transportselskap som distribuerer i Oslo og gamle Akershus.

- Vi er heldige som får kjøre for en så god oppdragsgiver som CNT. Både folkene der og selskapet i seg selv er fantastiske, sier Karianne Løken. Selv var hun involvert i alvorlig ulykke med lastebilen for noen få år siden. Den støtten, hjelpen og oppfølgingen hun fikk i etterkant i en vanskelig situasjon vil hun aldri glemme. Også hennes egen sønn på 21 år jobber nå som lastebilsjåfør i CNT.

Lange dager

Området Løken & Datter distribuerer matvarer i, strekker seg fra Asker i vest til Årnes i øst og Maura i nord.

Sjefen sjøl er å finne bak rattet i en lastebil hver dag. Hver dag ringer vekkeklokka 03:45. Jobben er med bevisst eller ubevisst 24/7. Når «vanlige folk» reiser på jobben er Karianne Løken og hennes gutter på vei tilbake til Coop C-log ved Gardermoen for å ta fatt på dagens andre tur. Sånn at vi andre finner det vi skal ha på butikken.

Powered by Labrador CMS