SPESIALBIL: Karl Henning Vårdal har en unik kranbil. Taket på Scania G540-en er kappet fra midten og bakover. Dermed får han med 12 meter lange sperrer.
SPESIALBIL: Karl Henning Vårdal har en unik kranbil. Taket på Scania G540-en er kappet fra midten og bakover. Dermed får han med 12 meter lange sperrer.

Optimalisert for jobben

BAGN: Karl Henning Vårdal (52) ville ha en best mulig bil for transport av takstoler. Derfor fikk han kuttet ned hyttetaket i bakkant.

Publisert Sist oppdatert

Scania G540-en han kjører finnes det ikke maken til. Bilen har hvilehytte som midt inne på taket er skrådd ned nærmere en halvmeter. Hensikten er å kunne transportere opp til 12 meter lange takstoler til hus og hytter.

FORNØYD: Karl Henning Vårdal har bare brukt nybilen noen uker, men er strålende fornøyd med den.
FORNØYD: Karl Henning Vårdal har bare brukt nybilen noen uker, men er strålende fornøyd med den.

I tillegg er det mulig å ta ut en seksjon av planet på hver side så takstolene nesten går i bakken. Dermed kan Karl Henning Vårdal frakte takstoler man ellers måtte hatt semi til med en planbil. Bildene av den spesielle bilen har gått som en farsott på sosiale medier.

Karl Henning Vårdal har kjørt takstoler for Naglestad Bruk i Agder i over 25 år. De siste åtte årene har han hatt sin egen bil. Den forrige bilen var en Volvo FMX med kort hytte. Nybilen har blitt en ny verden både for volumet og komforten inne i bilen.

Lokalt bygd

Plan og kran er bygd hos Rolands i Kristiansand. Hiab-kranen har åtte hydrauliske utskyv i tillegg til et manuelt. I tillegg til seksjonene som kan tas ut, er det hull over hele planet tilpasset firkantede tømmerstaker som brukes for å sikre takstolene under transport. Alt for å være så effektiv som mulig.

LANGE: Når du setter sperrene på høykant og slipper de ned igjennom planet blir det plass til lange sperrer på bilen.
LANGE: Når du setter sperrene på høykant og slipper de ned igjennom planet blir det plass til lange sperrer på bilen.

Det var viktig for Karl Henning Vårdal å få en bil som også var så lav som mulig. Derfor er chassiset utstyrt med 275/70-22,5 hjul. Det gir en planhøyde på 106 centimeter i normal kjørestilling, og den kan senkes ytterligere 10 hvis det er tunneler eller kabelstrekk som gir utfordringer.

STATIV: I forkant av planet er det et justerbart stativ som takstolene kan legges på.
STATIV: I forkant av planet er det et justerbart stativ som takstolene kan legges på.

I forkant av planet er det også et justerbart stativ som takstolene kan hvile mot enten de er så korte at de bare ligger på planet eller de går over hytta.

Dansk kapping

Etter at kran og plan var ferdig hos Rolands, ble bilen sendt til Stiholt i Danmark. Der gikk de løs på taket og bakveggen med vinkelsliperen. Ved å ta ned bakveggen på hytta og med stativet i forkant av planet fikk Karl Henning Vårdal plutselig en unik mulighet til å transportere takstoler helt opp i 12 meters lengder.

Fordi både tak og sidetrekk måtte ut kostet han også på seg å få det trukket opp igjen i Danmark før bilen kom hjem til Norge. Også hytta ble lakkert utvendig i den samme blåfargen han hadde på gamlebilen.

MANGE: Opp til 100 takstoler kan Karl Henning Vårdal få med seg på bil og henger.
MANGE: Opp til 100 takstoler kan Karl Henning Vårdal få med seg på bil og henger.

Selv om det er redusert takhøyde og hytta ikke er så dyp, er det mange steg opp i komfort for Karl Henning Vårdal.

Mange overnattinger

Han leverer takstoler over hele den søndre delen av landet. Stort sett fra Oppdal og sørover. Selv om han også for mange år siden var helt til Hammerfest med takstoler fra Sørlandet. Stort sett overnatter han to til tre netter i uka i bilen. Til tross for at det ikke er danseplass inne i bilen, har det blitt mye bedre med romsligere hytte.

Takstolene Karls Henning Vårdal transporterer brukes på hytter og hus. Eikås hytter og hus er en av store kundene som han leverer ofte til. I mange tilfeller har han materialer fra sagbrukene i retur og da laster han 60 kubikk.

TILPASSET: Det er laget utsparing i dieseltanken som støttebeinet står i når det ikke brukes.
TILPASSET: Det er laget utsparing i dieseltanken som støttebeinet står i når det ikke brukes.

Han har valgt en kombinasjon med bil med langt plan og kjerre. Bilen har totallengde på 10,40 meter og akselavstanden er 5,15 meter. Dermed kan han laste 100 takstoler, og det er som regel nok til to byggeprosjekt.

Et bytte

Kranen på nybilen er ei 30 tonnmeters Hiab. Valget av kran var enkelt da han skulle bytte bil. Det er Hiab han alltid har kjørt, og han har vært fornøyd med både kranen og servicen. Krana på den nye bilen er rekker 22,5 meters pluss det manuelle utskyvet. Det holder stort sett til de jobbene han gjør.

Når det gjelder bilen har han gjort et byks. Frem til han tok i bruk den nye Scania-en i sommer hadde han kun kjørt Volvo. Så langt har bilen fra Södertälje innfridd på alle fronter.

Powered by Labrador CMS