AVHENGIG: Geir Schau er bilfantast og avhengig av pickupen. - Jeg tror jeg måtte beholdt den selv om jeg flytta i leilighet, sier han.
AVHENGIG: Geir Schau er bilfantast og avhengig av pickupen. - Jeg tror jeg måtte beholdt den selv om jeg flytta i leilighet, sier han.

- Pickupen er livsnerven

OSLO: Radio- og moromann Geir Schau (61) MÅ ha pickup. - Pickupen er selve livsnerven, sier han.

Publisert

Biler har vært en stor del av livet til Geir Schau bestandig. Han begynte som biloppretter. Etter hvert ble han radioprogramleder og moromann på heltid. Men fortsatt er han mer opptatt av bil enn de fleste.

Opp igjennom livet har han hatt flere biler enn han tar tall på. Bilsamlingen har spent fra små sportsbiler til stor Rolls-Royce og Jaguar. Men han gir ikke slipp på pickupen. Den har blitt den viktigste bilen både hjemme på Manglerud, på hytta og når han skal være bud for venner og familie.

Som biloppretter har mange av bilene han har kjørt kommet inn på tunet som vrak. Den første pickupen var i så måte intet unntak.

Mazda B2000-enen hadde skavanker i alle ender da den kom inn på verkstedgulvet. Med litt omstokking av frontlampene, og ved å gå fra to lamper til en på hver side, var bilen snart klar for landeveien igjen. Bakluka manglet også, og den ble som ny med en redesignet sengegavl.

Kappe taket

Geir Schau har alltid hatt en stor forkjærlighet for å skjære taket av biler eller bygge dem om til noe ingen andre har maken til. Derfor vekket det oppsikt da han fjernet taket og laget pickup av en Mercedes-Benz 126.

PRAKTISK: Geir Schau har alltid hatt pickup som «ekstrabil». Han ser ikke hvordan han skulle klart seg uten.
PRAKTISK: Geir Schau har alltid hatt pickup som «ekstrabil». Han ser ikke hvordan han skulle klart seg uten.

Den bilen gikk mange år på veien som pickup lenge før ingeniørene i Stuttgart laget sin første pickup.

Det er også Schau som gjorde om en Ford Anglia til den laaange limoen som ble brukt i Lotto-reklame noen år tilbake.

Læretiden til Geir Schau som oppretter begynte hos Harald A. Møller på Skårer. De hadde den gangen agenturet på både blant annet MAN lastebiler og Dodge. Den til tider over-oppfinnsomme lærlingen fikk låne med en Dodge RAM ei helg. Dermed bar det rett til Trandum og panservognløypa der.

- Da bilen reiste fra Lørenskog var den priset til 150.000 kroner. Da jeg kom tilbake på mandag ble prisen satt ned til 100.000 kroner, sier han og flirer. Etter hver fikk han med brev derfra hvor det sto «At deres arbeidsforhold har kommet til opphør». Da hadde blant annet formannen blitt spylt midtskill på med høytrykksspyler.

Ble radiokjendis

Geir Schau er barndomsvenn av Rune Gokstad som har jobbet hele livet i NRK-underholdningen. Det gjorde at også Geir fikk stadige gjesteopptredener som statist i mange tv-produksjoner. Det var hans vei inn i underholdningsbransjen.

FELGER OG HJUL: Den forrige Hilux-en ble utstyrt med større dekk, felger og skjermutbyggere. Foto: Privat.
FELGER OG HJUL: Den forrige Hilux-en ble utstyrt med større dekk, felger og skjermutbyggere. Foto: Privat.

Skikkelig fart på komiker- og morokarrieren ble det ikke før han dukket opp i radioprogrammet Herreavdelingen som gikk hver formiddag på NRK radio fra 1993. Der var han sitt alter ego, biloppretteren Glenn Rodney Skog, under vignetten «På fire hjul i svingen». Der kunne lytterne komme med mer eller mindre intrikate spørsmål om all verdens kjøretøy.

GAL: Glenn Rodney Skog er rollefiguren til Geir Schau helt uten filter. Her fra et kickoff Hafslund hadde i Oslo spektrum i 2004.
GAL: Glenn Rodney Skog er rollefiguren til Geir Schau helt uten filter. Her fra et kickoff Hafslund hadde i Oslo spektrum i 2004.

Særlig fikk de som kjørte Citroën så hatten passet, og de laget en støttegruppe for Citroën-eiere.

Sinte franskmenn

Noen år senere planla Geir Schau og Rune Gokstad å kjøre en sliten Citroën CX fra Norge og hjem til Frankrike for den evige hvile. Ideen var å lage en TV-serie av det hele. De spurte den norske importøren om bistand og litt effekter, og fikk tommelen opp. Helt til det gikk opp for noen at Geir Schau og Glenn Rodney Skog var en og samme mann. Det gikk så hardt inn på Citroën-ledelsen både i Norge og Frankrike at da det gikk de ville ikke ha noe med det prosjektet å gjøre. Overhodet.

MINNER: Albumene hjemme hos Geir Schau rommer mange egne bilhistorier og minner.
MINNER: Albumene hjemme hos Geir Schau rommer mange egne bilhistorier og minner.

TV-serien «Palme ved reisens slutt» ble laget likevel. Uten etterspurt bistand kom duoen Gokstad og Schau seg til Paris. Velkomsten ved Citroën-hovedkvarteret var akkurat like hjertelig som responsen på bistandsforespørselen. De ble kjeppjaget og truet med å få beslaglagt filmtapene. Men bilen kom seg igjennom den 2600 kilometer lange turen og endte som spiker på den franske riviera.

Første nye

- Jeg må ha langt lasteplan på pickupen. En sånn fancy dobbeltkabiner med fire dører funker ikke. Du må få med deg det meste, sier Geir Schau. For det aller meste kan lastes på bilen. Han har ikke tilhenger, og det er fordi han synes det er så stygt å ha den parkert utenfor huset når den ikke er i bruk.

FØRSTE NYE: Geir Schau med sin aller første, nye bil. Hilux-en kjøpte han i Bodø i 2017, og den har kjørt 50.000 kilometer siden den gang. Foto: Privat.
FØRSTE NYE: Geir Schau med sin aller første, nye bil. Hilux-en kjøpte han i Bodø i 2017, og den har kjørt 50.000 kilometer siden den gang. Foto: Privat.

Toyota Hilux-en han kjører nå, er den aller første nye bilen i Geir Schaus eie. I over 10 år har han vært programleder i Morgenklubben på Radio Norge. Etter sending i Bodø i 2017 snakket den lokale Toyota-forhandleren varmt om en bil han hadde stående i utstilling.

Bilforhandler og Geir ble enige, og bilen ble sendt nedover med toget mens Geir tok flyet.

Avansert

Mange kjenner også Geir Schau fra Gatebil-miljøet på Rudskogen. Der brukte han den forrige Hilux-en som bolig. Til den bilen hadde han en camper som ble satt oppe på planet. Den hadde full ståhøyde, hems, sentralvarme, aircondition og gassbluss. Alt hva en caravanist kan drømme om.

FRUKTHØST: Har du pickup kan du selvsagt bruke den når det er innhøsting av epler. Foto: Privat.
FRUKTHØST: Har du pickup kan du selvsagt bruke den når det er innhøsting av epler. Foto: Privat.

Pickupen brukes til det aller meste – alt fra å kjøre materialer til å høste epler. Det siste bruksområder var stillas, gavlveggen på garasjen skulle males. Det eneste som ikke var noen stor suksess, var da en fyr stoppet litt for fort foran ham på et budoppdrag for ei venninne. På planet sto en pall med fliser og flere bøtter med flytende membran som skulle bli til et bad. Litt få og for små stropper gjorde at alt forvant fremover. Ikke ei flis var hel, og membranen fløt over alt.

- Jeg gjorde vel min innsats på forsøpling av mikroplast den dagen, sier Geir Schau.

Bybil

Selv om Geir Schau har hatt en forkjærlighet for store biler er han også en praktiker. Han har hatt Chevrolet Surburban (som gikk under tilnavnet trikken), stor Rolls-Royce og Jaguar. Men i hverdagen er det en liten elektrisk Fiat 500 som er bybilen.

- Du må jo ha byggemelding for å kjøre inne i byen ellers, sier han.

FORSKJELL: Ikke mange har hatt en knallgul Toyota Hilux kabriolet. Foto: Privat.
FORSKJELL: Ikke mange har hatt en knallgul Toyota Hilux kabriolet. Foto: Privat.

Det siste året har Geir Schau laget podcasten «Langkjøring med Geir Schau» sammen med kompis og bilentusiast Bo Hagen. Det er 45 minutter med røverhistorier, bilhistorier og mye moro som legges ut hver fredag. Nå har de over 20.000 følgere på sine podcaster.

Drev lenge

Geir Schau drev eget oppretterverksted fra 1991 frem til han la ned i 2009. De siste årene ble aktiviteten i verkstedet labrere og labrere. Planen var å være i radioen fra grytidlig morgen og så reise på verkstedet. Det viste seg å være enklere i teorien enn i praksis.

- Jeg var innom for å pusle litt på verkstedet ut på formiddagen. Det ble vel verdens dyreste dekkhotell de siste årene, sier Geir Schau.

Powered by Labrador CMS