Salgsstart på elektriske eCitan

Les om kapasitet, hva som er standardutstyr og andre detaljer om nye Mercedes-Benz eCitan elektrisk varebil.

Publisert Sist oppdatert

- Med nye eCitan tilføyes ytterligere et elektrisk alternativ til Mercedes-Benz Nyttekjøretøys elektriske modellrekke der eVito og EQV allerede er på plass, i tillegg til den kommende nye eSprinter. Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et høyt nivå av standardutstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, hos Bertel O. Steen.

Mercedes-Benz eCitan.

Last

Skyvedørene åpner bredt, og har en lasteterskelhøyde på 57 centimeter. Topphengslet bakluke er standard, men bilen kan også bestilles med doble bakdører som kan låses i en 90-graders posisjon og svinges til siden med opptil 180 grader.

eCitan leveres i to forskjellige lengder, der A2 er den lengste utgaven. Den kompakte versjonen har en lasteromslengde på 3,05 meter, mens den lange versjonen har en lengde på 3,41 meter.

Tilhengerfeste som kan trekke opp til 1450 kg er tilgjengelig som ekstrautstyr på begge utgavene.

Høyt nivå av standardutstyr

Tekniske data for eCitan

  • Motor: Elektrisk motor
  • Drivlinje: Forhjulstrekk
  • Effekt, 122 hk
  • Dreiemoment, 245 Nm
  • Toppfart, 132 km/t
  • Batterikapasitet (tilgjengelig): 45 kWh
  • Rekkevidde (WLTP), 284 km
  • Kombinert forbruk (WLTP): 18,96 kWh/100 km
  • Kombinert CO2-utslipp (WLTP): 0 g/km

I Norge har eCitan blant annet dørhåndtak i bilens farge, LED-belysning innvendig, høydejusterbart førersete, Thermotronic automatisk klimaanlegg, ryggekamera og smartphone integrasjonspakke som standard.

Akkurat som Sprinter, og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, har nye eCitan MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem. Systemet inkluderer stemmestyringsassistenten «Hei, Mercedes» og smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay og Android Auto. I forbindelse med MBUX har kundene tilgang til tjenester som Live Traffic Information.

Rekkevidde på opp til 284 kilometer (WLTP)

eCitan har en elektrisk motor med en maksimal effekt på 90 kW (122 hk) som driver forhjulene. Det maksimale dreiemomentet på 245 newtonmeter er tilgjengelig helt fra start. Litium-ion-batteriet har en tilgjengelig kapasitet på 45 kWh, og er plassert foran bakakselen, hvor det også er beskyttet under en eventuell kollisjon.

eCitan kan lades med vekselstrøm (AC) med en effekt på opp til 22 kW gjennom ombordladeren. På hurtigladestasjoner med likestrøm (DC), lader eCitan med en maksimal effekt på opp til 80 kW. Dette betyr at den kan lades fra 10 til 80 prosent SoC på rundt 38 minutter. Ladekontakten er plassert foran, under Mercedes-Benz-stjernen.

Mercedes-Benz eCitan.

Sikkerhet

Sikkerhetssystemene Attention Assist, Crosswind Assist og Hill Start Assist er standardutstyr.

Standardutstyr

  • Høyde- og lengdejusterbart ratt
  • MBUX multimediasystem med DAB+
  • Skinntrukket multifunksjonsratt
  • Smartphone integrasjonspakke
  • Ryggekamera
  • Keyless-Go startfunksjon
  • Varmedempende glass
  • Thermotronic automatisk klimaanlegg
  • LED-belysning
  • Skillevegg med vindu
  • Cruise control
  • Lakkerte dørhåndtak og skinner
  • Skyvedører på begge sider med vindu
  • LED High Performance hovedlys

I kjøreassistentpakken (tilleggsutstyr) er Distronic adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert. I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan nye eCitan bestilles med tilhengerstabilisering.

eCitan varebil er utstyrt som standard med seks kollisjonsputer.

Lys

Citan har LED High Performance-lykter som standard. De skal gi større sikkerhet om natten takket være en bredere lysfordeling, i tillegg til en farge på lyset som ligner på dagslys. Lyktene kan også kombineres med fjernlysassistent.

Med et kamera installert bak frontruten overvåker systemet kontinuerlig trafikken, og fra en hastighet på 40 km/t regulerer det lysfordelingen på best mulig måte. Hvis systemet oppdager møtende kjøretøy, eller kjøretøy som ligger foran, dimmer det automatisk lysene. Dette betyr at føreren ikke lenger trenger å manuelt bytte mellom nærlys og fjernlys, og dermed kan dra fordel av å ha fjernlys i lengre tid.

For å sikre best mulig syn i mørket, eller ved dårlig vær, sørger standard lys- og regnsensor for at frontlyktene og vindusviskerne kan slås på automatisk under passende værforhold.

Powered by Labrador CMS