Med rumpa i været kommet lastebilen seg opp den bratte bakken på Traction Days på Hovinmoen i Akershus 31. august. Bak rattet sitter sørtrønderen, Kallen.

- Sjå, no ska æ ta laus

Karl Gunnar Moholt, bedre kjent som Kallen, står med bil og lass midt oppi en bratt sandbakke og skal rygge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Han kommer i gang fra stillestående (tar laus) lett som bare det og rygger til over toppen av bakken med 32 tonn totalvekt. En god grunn til det, er at bilen han kjører med er en MAN TGS 41.500 8x8.

- Det er ingen som er på siden av denne bilen når det gjelder å ta seg fram og i komfor, sier Kallen som er innbarka «MAN-kar»

AT.no sitter på med ham i åttehjulstrekkeren på MANs arrangement Travtion Days (avholdt de to siste dagene i august) der også Pon Equipment deltar.

For Kallen er det MAN i fokus, han har til og med en t-skjorte med bilde av den MAN-bilen han til daglig kjører. En snart to år gammel

TGX 35.560 8x4 krokløft med underliggende skjær og brøytefeste.

Tom bil?

Han er innvitert til arrangementet av MAN for å prøve mange forskjellige lastebiler på vei og i anleggskjøring. Den røde åttehjulstrekkeren er lastet opp slik at totalvekten blir det som maksimalt er tillatt på vei.

Den tekniske totalvekten imidlertid er 41 tonn. Det er kansje derfor AT.nos utsendte spør om vi kjører med tom bil når det går opp og ned i sand/grusbakker inne på grustaket - til Kallens fornøyelse. Det virker så lett…

Bilen er nylig innkjøpt av Brødrene Verstad i Beitstad i Nord-Trøndelag, og er egentlig kun til utstilling. Men Kallen får tillatelse til å kjøre.

Familieselskapet er 90 år

Hjemme i Rissa kommune i Sør-Trøndelag jobber Kallen i Familiebedriften Moholt Transport og Maskin AS, sammen med to brødre, en svoger og en nevø. I tillegg til deltidsansatte.

Selskapet har pukkverk og driver med containerutleie og mottak av avfall, samt transport- og maskinoppdrag. Om vinteren brøyter og strør selskapet for både offentlige og private kunder. Om sommeren kjører de også asfalt.

- Vi feirer 90 år i år. Min bestefar, Guttorm, startet opp med transport i 1927 med en Ford A-modell - den første bilen i bygda. Min far, Gunnar, drev firmaet til han døde i 2016 nær 82 år gammel, sier Kallen.

I en overgang nå, er det min mor Bjørg som er daglig leder.

Skal bytte inn en Sisu

Kallen synes det er fint å bli invitert til arrangementet på Hovinmoen av MAN.

- Da går det an å prøve lastebiler med forskjellige oppsett og motorstørrelse, sier han.

Det blir antagelig kjøpt en ny MAN innen utgangen av året. Den skal erstatte selskapets sju år gamle Sisu R 500, en fireaksling med krokløft og komplett brøyteutstyr.

Dreimoment og adblue

Etter flere runder med lastebiler inne i grustaket, vil Kallen prøve en MAN TGS 35.580 8x4, med kjerre, på vei. At han er frittalende kar, kommer godt til uttrykk da AT.nos mann ikke har stilt inn passasjersetet riktig.

- Du må itj sett som ei kjerring, sier han da bryteren for luftfjæring i setet ikke er koplet inn.

Så drar han på leit etter bakker som kan vise hvor bra moment det er i motoren, mens han taler varmt for forbrennings- og avgasssystemet på MAN-bilene.

- Disse bruker bare 3% Adblue. Det er det ingen av konkurentene som er i nærheten av, sier han.

Forskjell på landsdelene

Etter kjøringen blir vi stående og se på lastebilene. Selger Ole Andreas Bjørnes poengterer at det er mer vanlig med høy hytte på anleggsbilene i Trøndelag og nordover enn det er lenger sør i landet.

- Ja, hos oss må vi ha skikkelig plass. Husk at dette er ikke bare en bil, det er også en arbeidsplass, sier Kallen.

Når treffet i grustaket er over, setter selger Ole Andreas og Kallen seg i den røde åttehjulstrekkeren og kjører hjem til Trøndelag.

Så får tiden vise når det blir handel av ny bil. Kanskje det ble det på turen oppover?

Powered by Labrador CMS