![Biogasstankbil hos Fredrikstad kommunes prosessanlegg. Illustrasjons](https://image.at.no/365193.webp?imageId=365193&width=960&height=542&format=jpg)
Vurderer støtte til tyngre biogass-kjøretøy
Det er både skjær i sjøen og lys i tunnelen for økt bruk av biogass i transportsektoren, viser ny rapport. Enova vurderer nå å utvide støttetilbudet.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Biogass kan redusere klimagassutslipp i deler av transportsektoren. Rapporten viser at det er mulig å etablere et marked for biogass som på sikt kan stå på egne ben, særlig innen tungtransport og anleggsmaskiner, sier programansvarlig transport Konrad Pütz i Enova.
Rapporten «Muligheter og barrierer for økt bruk av biogass til transport i Norge» er skrevet av Sund Energy på oppdrag fra Enova, og blir presentert på Biogassdagen 29. august.
Volumene må opp
Den ferske rapporten peker på at lave volum i produksjon, distribusjon og bruk fortsatt er til hinder for økt bruk av biogass.
- I dag både produseres og forbrukes biogass i små og spredte volum, noe som gir høye kostnader i hele kjeden som det må stordriftsfordeler til for å redusere. Det blir ikke virkelig fart på dette markedet før gass blir billigere enn diesel, og biogass blir billigere enn naturgass, sier Pütz, som tror både teknologiutvikling, bedre ressursutnyttelse og økte krav til utslippskutt vil bidra positivt for omsetningen av biogass.
Det er relativt lav etterspørsel etter biogass i dag. For at flere skal ønske å ta i bruk biogass, løfter rapporten frem at noe må gjøres med investeringskostnaden på kjøretøy og mangelen på fyllestasjoner.
- Gasskjøretøy koster mer i innkjøp, og en begrenset tilgang på de tyngste og mest krevende kjøretøyene har vært en flaskehals. I tillegg er det få fyllestasjoner og kostbart å bygge opp den infrastrukturen, sier Pütz.
Tunge kjøretøy og anleggsmaskiner
- Både produksjonsvolumet og etterspørselen må opp dersom man skal klare å bygge et levedyktig marked på sikt. På produksjonssiden ser vi det derfor som hensiktsmessig å fortsette å støtte teknologiutvikling og industrialisering, forsikrer Pütz i Enova.
Enova vurderer nå også støttemuligheter for å øke etterspørselen, avslører han:
- Konkurranseevnen til biogass er potensielt størst innen tunge kjøretøy og anleggsmaskiner, men det har manglet kjøretøy med større motorer på markedet. Disse er nå på vei inn, og da blir det straks mulig og interessant for oss å bidra til å øke etterspørselen. Vi ser nå på hvordan vi eventuelt kan støtte kjøp av tyngre biogassdrevne kjøretøy, og tar gjerne imot innspill i denne prosessen.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?