NCC signerte milliardkontrakt på Færøyene

NCC har signert kontrakt om bygging av to veitunneler på Færøyene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Kontrakten ble signert tirsdag 8. november og består av to delprosjekter som er betinget av at finansiering godkjennes av Landsstyret på Færøyene.

Verdien på den første tunnelen er ca. 1,5 milliarder SEK. Den andre tunnelen er betinget av en opsjon og verdien på denne er ca. 1,2 milliarder SEK.

- Vi har lang erfaring med bygging av tunneler i NCC, med spisskompetanse i vår norske virksomhet. Det er gledelig å kunne tilby kunden et totalkonsept som gir dem trygghet for gjennomføringen, sier Svante Hagman, direktør for forretningsområdet NCC Infrastructure, i en pressemelding.

Erfaring med tunnelbygging på Færøyene

Kontrakten omfatter to tunneler med en lengde på henholdsvis 11,2 og 10,5 kilometer. Arbeidet omfatter også veier i dagsoner for tilknytning til eksisterende infrastruktur.

NCC har erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. Selskapet bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som skal arbeide i prosjektet var også med å bygge de to foregående tunnelene.

Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Landstinget på Færøyene.

Prosjektstart i 2016

Prosjektstart for den første tunnelen – Eysturoyartunnilin – er i desember 2016. For den andre tunnelen – Sandoyartunnilin – har kunden opsjon dersom de ikke ønsker å gjennomføre prosjektet. Dette må varsles NCC senest 30. juni 2018.

Ordren for den første tunnelen registreres i forretningsområdet NCC Infrastructure i fjerde kvartal 2016, forutsatt at finansieringen for tunnelen godkjennes av Landsstyret på Færøyene.

Ordren for den andre tunnelen registreres i tredje kvartal 2018, forutsatt at kunden ikke velger å benytte sin opsjon om ikke å gjennomføre prosjektet.

Powered by Labrador CMS