Oppstilling av de nye bilene til ære for fotografen.

Elektrisk postkolonne

Posten har bestilt 71 nye elektriske postbiler til bruk i hovedstaden. 25 av dem ble kjørt sammen fra Drammen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

«Verdens største kolonne med elektriske postbiler» kjørte fra Drammen til Oslo 17. november. Der skal de 25 splitter nye bilene tjenestegjøre i årene fremover.

CO2-fri postlevering i 2016

Posten Norge kjøpte i sommer 241 nye elektriske postbiler. Dette er et viktig ledd i å redusere konsernets CO2-utslipp. Ved å samle flere nullutslippskjøretøy i sentrumsområder, er det mulig å levere brev og småpakker uten utslipp av CO2, ifølge Posten De nye bilene skal bidra til at Oslo får CO2-fri postlevering i 2016.

- Posten er over alt i hele landet og det samme er bilene våre. Nå reduserer vi utslipp og skaper mindre støy i Oslo. Det er bra for miljøet, for våre kunder og for Posten, sier regiondirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Norge.

- Fornybart drivstoff

Posten velger miljøvennlige kjøretøy der det egner seg i driften og der det gir god økonomi for selskapet. Postens miljøregnskap viser at overgang til miljøvennlige kjøretøy har redusert CO2-utslippene betydelig og samtidig spart konsernet for millionbeløp.

Kjøp av nye elbiler er ett av flere viktige miljøtiltak for Posten. I oktober ble det kjent at Posten Norge erstatter fossilt drivstoff i lastebilene med fornybart drivstoff. Det innebærer at Posten og Brings tungtransport med over 1000 lastebiler i Norden, som forbruker 20 millioner liter fossilt drivstoff, blir erstattet med fornybart drivstoff.

- Vi gjør det grønne skiftet steg for steg. Nå har vi satset på alternative løsninger for både små elkjøretøy og store lastebiler. Vårt mål er å være bransjeledende på gode løsninger for miljøet og fortsetter arbeidet med å få ned CO2-utslippene, sier Ryen.

Siden 2009 har Posten-konsernet jobbet målrettet med å kutte sine CO2-utslipp og å skape bevissthet hos 18.000 medarbeiderne. Konsernet ligger foran egne målsettinger om CO2-kutt, opplyses det i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS