Elektrisk postkolonne
Posten har bestilt 71 nye elektriske postbiler til bruk i hovedstaden. 25 av dem ble kjørt sammen fra Drammen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
«Verdens største kolonne med elektriske postbiler» kjørte fra Drammen til Oslo 17. november. Der skal de 25 splitter nye bilene tjenestegjøre i årene fremover.
CO2-fri postlevering i 2016
Posten Norge kjøpte i sommer 241 nye elektriske postbiler. Dette er et viktig ledd i å redusere konsernets CO2-utslipp. Ved å samle flere nullutslippskjøretøy i sentrumsområder, er det mulig å levere brev og småpakker uten utslipp av CO2, ifølge Posten De nye bilene skal bidra til at Oslo får CO2-fri postlevering i 2016.
- Posten er over alt i hele landet og det samme er bilene våre. Nå reduserer vi utslipp og skaper mindre støy i Oslo. Det er bra for miljøet, for våre kunder og for Posten, sier regiondirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Norge.
- Fornybart drivstoff
Posten velger miljøvennlige kjøretøy der det egner seg i driften og der det gir god økonomi for selskapet. Postens miljøregnskap viser at overgang til miljøvennlige kjøretøy har redusert CO2-utslippene betydelig og samtidig spart konsernet for millionbeløp.
Kjøp av nye elbiler er ett av flere viktige miljøtiltak for Posten. I oktober ble det kjent at Posten Norge erstatter fossilt drivstoff i lastebilene med fornybart drivstoff. Det innebærer at Posten og Brings tungtransport med over 1000 lastebiler i Norden, som forbruker 20 millioner liter fossilt drivstoff, blir erstattet med fornybart drivstoff.
- Vi gjør det grønne skiftet steg for steg. Nå har vi satset på alternative løsninger for både små elkjøretøy og store lastebiler. Vårt mål er å være bransjeledende på gode løsninger for miljøet og fortsetter arbeidet med å få ned CO2-utslippene, sier Ryen.
Siden 2009 har Posten-konsernet jobbet målrettet med å kutte sine CO2-utslipp og å skape bevissthet hos 18.000 medarbeiderne. Konsernet ligger foran egne målsettinger om CO2-kutt, opplyses det i en pressemelding.