Nye Kato gravemaskiner
- Lille julaften er vi lovet den nye Kato 8-tonneren HD308USV med kort hekk inn på gårdsplassen. Holder tidsskjemaet og alt går etter planen, blir både 8-tonneren og de to nye 25-tonnerne Kato HD823MRV-LC utfakturert før årsskiftet, sier daglig leder Frode Hatlestad i Motorsalg AS, Bergen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Motorsalg har samarbeidet med den japanske produsenten KATO WORKS CO. LTD i over 20 år, og Norge er merkelig nok blant få land i Europa hvor Kato er representert.
- Vi og kundene opplever Kato-graverne som meget robuste og utrolige driftssikre og pålitelige. Erfaringer viser at driftsutgiftene ligger langt under gjennomsnittet. Maskinene er presise og lettkjørte med et unikt hydraulikksystem, hevder Hatlestad.
Nye motorer
Det er første og fremst de nye utslippskravene som har påskyndet lanseringen av de nye graverne i serie V. Det spesielle er at 8-tonneren HD308USV nå kommer med Isuzu motor, mens Kato alltid har motorisert sine gravere med Mitsubishi.
- Hovedårsaken er at Isuzu var raskere ute enn Mitsubishi med å ta frem en motor som kan møte kravene, og Kato ønsket å komme raskt ut i markedet. De nye 25-tonnerne vi allerede har fått til Bergen og Hokksund, har fortsatt Misubishi motor, men det er tale på å komme med Isuzu til våre, sier Hatlestad.
Nytt design
Maskinene har fått nytt design, på Kato-språk REZAM design som virker meget forlokkende. Hytta, spesielt på 8-tonneren, er blitt mye større, og motordekslene kan vippes opp og ut til siden slik at servicetilgangen er blitt meget god. Det er slutt på de to trange lukene som tidligere knapt ga adgang til motoren. En annen forbedring er tyngre motvekter, og det gir maskinen økt stabilitet. På 25-tonneren er svingsradiusen 4 meter, og det gjør det mulig å grave i bygater.
- Mer gjerrig motor gir oss en drivstoffbesparelse på 8-10%, og maskinen er blitt langt mer stillegående. Videre har den ryggekamera, sier Hatlestad.
Atlas i skuddet
Etter to trange år med underskudd varsler Hatlestad at Motorsalg er kommet over bøygen. En meget hyggelig utvikling ellers er at Atlas er kommet i originalfargen. Det har økt interessen, og Hatlestad er svært glad for at den første av den nye 25-tonneren i originalfarger er solgt til entreprenør Nørstebø i Førde.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll