 
        MEF: - Samferdselsdebatt på avveie
For best mulig å utnytte kapasiteten hos entreprenørene må kontraktene fordeles bedre utover året enn hva som er tilfellet i dag, skriver Trond Johannesen i en kronikk.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Bruken av offentlig-privat samarbeid (OPS) i   samferdselsprosjekter har vært et hett tema i årets valgkamp.   Debatten synes imidlertid å være drevet av ideologiske   motsetninger mellom de rødgrønne og de borgerlige partiene, mens   fokuset på hva som er viktig for en effektiv samferdselsutbygging   har blitt skjøvet i bakgrunnen. Oppmerksomheten bør flyttes over   på utfordringene knyttet til manglende forutsigbarhet, lange   planprosesser, og rekruttering. Det er løsninger på disse   områdene som avgjør om samferdselssatsingen de neste årene blir   vellykket, ikke bruken av OPS.
La det likevel være sagt; OPS er én av flere former for   prosjektfinansiering som kan gi godt resultat ved   infrastrukturutbygginger. OPS er imidlertid ingen mirakelkur.   Evalueringer viser at modellen gir raskere utbygginger, mens det   i beste fall er uklart hvorvidt det blir billigere.   Kostnadsbildet avhenger blant annet av finansieringskostnadene   til OPS-selskapet, og risikofordelingen mellom staten og   utbygger. Den hurtige framdriften skyldes forutsigbarhet;   finansieringen står klar fra første spadetak, og pengene følger   framdriften i prosjektet. Denne gevinsten kan også realiseres ved   ordinære offentlige entreprisekontrakter, hvor utbyggingen blir   prosjektfinansiert over statsbudsjettet.
I likhet med behovet for en forutsigbar finansiering er det   nødvendig å øke forutsigbarheten i entreprenørmarkedet for   samferdselskontrakter. For best mulig å utnytte kapasiteten hos   entreprenørene må kontraktene fordeles bedre utover året enn hva   som er tilfellet i dag. Offentlige byggherrer som Statens   vegvesen og Jernbaneverket har ansvar for at dette blir   gjort.
Videre bør politikerne øke innsatsen for å få ned   planleggingstiden. Innsigelser og omkamper gjør at planlegging av   samferdselsprosjekter i dag tar alt for lang tid. Eksempelvis ble   Ryfast-prosjektet i Rogaland endelig vedtatt i Stortinget i fjor   - 11 år etter at planleggingen startet. Tiltak som lar seg   gjennomføre innenfor dagens lovverk må iverksettes raskt. Dette   innebærer blant annet at de regionale planmyndighetene etablerer   planforum, slik at statlige, regionale og kommunale interesser   kan samordnes tidlig i planfasen.
På lengre sikt bør adgangen til å begrense innsigelsesretten   bli praktisert strengere. Blant annet ved at det ikke   gjennomføres ankebehandlinger som følge av innsigelser uten at   det også foretas en vurdering av samlet nytte sett opp mot   kostnadene. Videre bør ordningen med konsekvensutredninger   (KVU/KS1) videreutvikles slik at utredningene gir tydeligere   føringer når planlegging etter plan- og bygningsloven tar til.   Disse utredningene bør også begrenses til kun å gjelde prosjekter   der man står overfor faktiske konseptuelle valg.
Til sist er det nødvendig å styrke satsingen på de som   faktisk skal gjøre jobben i tiden fremover, nemlig unge med   interesse for anleggsfaget. Partiene overbyr hverandre om å ha   «tidenes samferdselssatsing», men få snakker om rekruttering.   Rekrutteringssituasjonen er i dag utfordrende, blant annet   grunnet mangel på skoleplasser. Eksempelvis fikk 29 prosent av   videregående-søkerne til VG2 Anleggsteknikk ikke plass i år. Det   fremstår i den sammenheng som et paradoks at myndighetene snakker   om nødvendigheten av utenlandske entreprenører for å unngå   kapasitetsskvis.
Mangelen på skoleplasser er negativt for bedriftene som   etterspør lærlinger. Like viktig er imidlertid de sosiale og   samfunnsøkonomiske konsekvensene. Om lag én av tre elever   fullfører ikke videregående, men andelen som slutter er klart   lavere blant de som fikk innvilget førstevalget sitt enn blant de   som ikke fikk det.
En satsing på infrastruktur må ikke reduseres til kun å   omhandle Nasjonal transportplan, men også inkludere tiltak som   gir ungdommer mulighet til å få en god utdanning innen   anleggsfagene. Politikerne må sikre at finansieringen av   relevante skoletilbud imøtekommer etterspørselen fra elevene og   behovet hos næringslivet. Først når dette er på plass kan man   snakke om en helhetlig satsing på infrastruktur.
Gode og raske tiltak for å imøtekomme disse utfordringene vil   gjøre det mulig å gjennomføre et vellykket samferdselsløft her   til lands. Valg av kontraktsmodeller, som OPS, blir i denne   sammenhengen av mer underordnet betydning. 
Trond Johannesen
Administrerende direktør, Maskinentreprenørenes Forbund   (MEF)
 
         
         
         
         
         
         
         
         
                             
                             
                             
                             
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
        