
Arnstad strammer inn
Samferdselsminister Marit Arnstad varsler strengere regler for kabotasje.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det skal bli vanskeligere for utenlandske transportører å ta oppdrag internt i Norge.
Presses
Norsk transportnæring er som kjent under sterkt press hvor en av tre transportører er utenlandsk.
For å drive såkalt kabotasje, det vil si frakte last mellom to steder i Norge, skal en utenlandsk godstransportør først ha fraktet last over den norske grensen.
Misbruk
- Denne ordningen kan misbrukes. Biler kan kjøre over grensen fra Sverige uten last for å sikre etterfølgende kabotasjeoppdrag, påpeker Arnstad.
Hun sier det nå presiseres hva et internasjonalt oppdrag er for å sikre at utenlandske godstransportører ikke krysser grensen uten reell last.
- Det er en reell innstramming, sier samferdselsministeren til NTB.
Bedre kontroll
Leder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund sier han er glad for tiltaket, men avviser at det innebærer en reell innstramming av dagens regelverk.
- Regelverket endres ikke, men presiseringen varsler bedre kontroll med at regelverket overholdes. Det er vi glade for. Vi har lenge etterlyst bedre kontroll, sier Hansen til NTB.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS