Elektrisk dumper: Produserer mer strøm enn den bruker
En sterkt ombygget Komatsu HD605 er under testing i Sveits. Hvis beregningene stemmer, skal den elektriske dumperen produsere mer strøm enn den bruker. Dermed kan den levere strøm til fastnettet i arbeidspauser.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I Sveits er Emining AG i ferd med å utvikle en tipptruck, Edumper, som skal drives med en batteripakke på 700 kWh. Det mest spektakulære med nyvinningen, er at den ikke trenger å lades. Den produserer nemlig mer strøm enn den bruker, og den kan faktisk overføre overskuddsstrøm til det lokale strømnettet når den står parkert.
Dette høres nesten for godt ut til å være sant: Forklaringen på overskuddet, er at tipptrucken skal frakte masser fra et steinbrudd som ligger høyere enn knuseverket. Energien dannes når det bremses i nedoverbakkene.
Når trucken skal kjøre tom opp veier den 45 tonn. Fullastet veier den 110 tonn på nedturen.
Motorer, batterier og transmisjon
Det er selskapet Ciments Vigier S.A. som har bestilt den til bruk i et kalkbrudd.
Emining bygger Edumper med utgangspunkt i en Komatsu HD605. Selskapet har erstattet dieselmotor og drivstofftank med en batteripakke på 700 kWt.
Edumperen er utstyrt med motor fra Oswald Motoren GmbH, transmisjon fra Puls Getriebe GmbH, batterier fra Lithium Storage GmbH og inverter fra Aradex AG.
Hydraulikkpumper til bremser, tipp og servostyring drives av en elektrisk motor på 200 kWh fra Brienzer Motoren AG.
Det er Lithium Storage AG og Kuhn Schweiz AG som sammen har dannet selskapet Emining AG. Selskapet har samlet et lag med teknikere, ingeniører og professorer, og sveitsiske energimyndigheter støtter prosjektet.
Skal ha to stykker
I oktober 2017 var den nye tipptrucken ferdig montert og det gjennomføres testkjøring i Lommis i Sveits. I november fraktes den til Ciments Vigiers brudd i Pery (Sveits) noen km nord for Bern.
Der skal det monteres en dumperkasse. Så skal den testkjøres i anlegget frem til den offisielt overleveres til Ciments Vigier våren 2018.
Ett år senere skal den første dumperen få selskap av en identisk dumper i bruddet. Hver av dem skal frakte 300.000 tonn i løpet av ti år, og spare 1.000.000 liter diesel og 1300 tonn CO2, ifølge produsenten.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll