Høytidelig åpning

Åpningen ble høytidelig markert med besøk av både statsminister Erna Solberg (H) og samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP). Sammen med prosjektleder Hans Jack Arntzen, ordfører i Narvik Rune Edvardsen (Ap) og regionvegsjef Torbjørn Naimak holdt de alle noen korte innlegg før den endelige snorklippingen.

Underholdningen sto Kulturskolekoret og LKABs musikkorps for.

Snoren ble klippet rett over kl. 15 – og etter et kort pressetreff satte statsministeren seg i bilen og kjørte som første offisielle bil turen over nyåpnet bru.

Etter åpningen ble brua ryddet og klargjort, og rett før kl. 16.30 ble den åpnet for vanlig trafikk.

Prosjektet

Byggingen startet i 2013 og hele veiprosjektet åpnet for bruk 9. desember 2018. Hele prosjektet har en beregnet kostnad på ca. 4 milliarder kroner.

Prosjektet har omfattet:

  • Hålogalandsbrua på 1533 meter
  • Bygging av 1,4 km vei på Narvik-siden
  • Karistrandtunnelen på 270 meter på Narvik-siden
  • Bygging av 3,5 km vei på Øyjord
  • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
  • Trældalstunnelen på 1,1 km

 Fakta om E6 Hålogalandsbrua:

  • Totallengde: 1533 meter
  • Bruspenn: 1145 meter (Norges nest lengste, etter Hardangerbrua)
  • Seilingshøyde: 40 meter
  • To bærekabler, hver på 2000 tonn
  • Brudekket: 30 seksjoner - hver seksjon er 40 meter – totalvekt 7230 tonn
  • Tårn Karistrand (nærmest Narvik): 179,1 meter over havet
  • Tårn Øyjord: 173,5 meter over havet