SATSER: KB-Anlegg AS satser på nytt og miljøvennlig utstyr. Selskapet har levert inn Norges første bestilling av en elektrisk Volvo batterigraver. Entreprenøren tar mange oppdrag i Oslo-området.Daglig leder Sara Bakke har tatt over som daglig leder i KB-Anlegg AS etter Kai Baugerød som nå blant annet fortsetter styreleder i selskapet.

Bestilte første el-Volvo

Sara Bakke hadde bare så vidt kommet i gang med jobben som ny daglig leder i KB-Anlegg AS før hun sikret seg Norges første bestilling av en elektrisk Volvo batterigraver.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Men vi tar raskt det første, først:

1. desember 2018 tok Sara Bakke over som daglig leder i den voksende entreprenørbedriften med hovedkontor på Østensjø i Oslo.

Lederskiftet kommer etter at gründer Kai Baugerød, etter 25 års hardt arbeid, bestemte seg for å trekke seg litt tilbake. Mer om dette lengre ned i artikkelen.

Snakket om el-maskiner

16. januar i år (2019) sendte Volvo Maskin ut en pressemelding om at Volvo Construction Equipment kommer med en serie elektriske minigravere fra EC15 til EC27, og elektriske hjullastere fra L20 til L28.

Like før dette hadde Bakke snakket med Volvo-selger Kim Nymo om elektriske maskiner, og Nymo måtte skuffe Bakke med at han ikke hadde noen produkter å tilby. Men så kom altså pressemeldingen om den elektriske satsingen.

- Da jeg fikk pressemeldingen, sendte jeg den direkte videre til Sara. Vi hadde jo snakket om dette like før, sier Kim Nymo til AT.no.

- Jeg svarte med det samme at vi vil ha en 2,5-tonner, og fikk til svar fra Kim at vi skulle settes først i køen. Vi har ikke fått pris eller leveringstidspunkt, men en slik vil vi ha, sier Bakke.

- KB-Anlegg AS er først i køen på denne maskinen i Norge, bekrefter Volvo-selger Nymo.

Bestiller produksjonsplass

LEDERSKIFTE: Sara Bakke tar over som daglig leder i KB-Anlegg AS etter at Kai Baugerød ønsker å trekke seg litt tilbake.

Salgsdirektør i Volvo Maskin, David Kristianslund, sier påtrykket fra kunder med forespørsler om elektriske maskiner, har vært så stor at Volvo Maskin AS i Norge har begynt å reservere produksjonsplasseringer ved fabrikken som skal lage maskinene.

Dette koster på lik linje med elektriske biler et lite beløp, men med den store interessen vil norske Volvo sikre seg maskiner tidlig. Om Bakke og KB-Anlegg AS i Oslo får verdens første 2,5 tonns batterigraver fra Volvo CE, kan ingen svare på.

KOMMER MED ELEKTRISK: Volvo kommer med elektriske maskiner, og dette er så langt det eneste bilde som er sluppet. KB-Anlegg har lagt inn bestilling på elektrisk minigraver, og ikke elektrisk hjullaster som vises på dette bildet.

I utgangspunktet skal Volvo CE tilby disse maskinene fra «midten av 2020», men Kristianslund, og sikkert flere med han, håper at produksjonen kommer tidligere i gang.

Har visjoner

For Bakke og KB-Anlegg AS som holder til i Oslo og jobber mye i byen, er elektriske maskiner selvfølgelig interessant. Da hun tok over, ønsket hun å fortsette den positive utviklingen for selskapet som håper å ha omsetning på 60-80 millioner kommende år, og som tar sikte på å utvide staben til 20 ansatte (16 nå) innen sommeren 2019.

Elektriske maskiner vil nok bidra positivt for selskapet, men det er på ingen måte bare en gimmick for entreprenøren som har spesialisert seg på graving for kabellegging og fjernvarmeanlegg.

- Fortum Oslo Varme er vår største kunde, og de setter stadig nye krav til bruk av miljøvennlig utstyr. Vi har allerede gått til innkjøp av nytt utstyr (lastebil Euro 6) som dekker flere av miljøkravene, sier Bakke.

Startet med 1,5-tonner

Selskapet ble etablert i 1995 av Kai Baugerød som med 30.000 kroner i startkapital investerte i sin første 1,5 tonns minigraver. Navn på firmaet ble K Baugerød Anlegg AS (KBA).

Han fikk en god start på selskapet, og ansatte en ekstra person allerede samme år. Oppdragsmengden økte videre, og i årene senere kom flere ansatte til.

I 2005 slo KBA seg opp som en foretrukket leverandør på kabelanlegg (graving) og større utbygninger for entreprenører innen elkraft. Den største økningen, både i antall ansatte og oppdrag, kom imidlertid i årene 2008-2018.

Utfasing av oljekabler ble et stort marked, og selskapet begynte å etablere seg som en fjernvarmeleverandør.

Hardt arbeid

Med den sterke veksten og mange, tøffe timer, ikke minst med stadige økte krav innen HMS-oppfølging og annen dokumentering, ønsket Kai Baugerød å trekke seg litt tilbake.

Høsten 2018 ble Baugerød og Bakke enige om selskapets videre drift. Sara Bakke gikk inn som daglig leder med en eierandel på 30%, mens Kai Baugerød fortsetter som styreformann og gjør ellers de oppgavene han ønsker.

Bakke kommer fra stillingen som avdelingsleder for GA&VA i Enwa PMI AS. Der jobbet hun med graving, vann og avløp og fjernvarme.

- Vi har ambisjoner om å bli en større totalentreprenør på fjernvarmeleveranse. I tillegg skal vi opprettholde fokuset på kabelanlegg og annet tilhørende som er en del av selskapets historie, sier Bakke.

Powered by Labrador CMS