Har skiftet to bolter på E6 Hålogalandsbrua
Skulle det oppstå flere brudd inntil de skadde boltene er byttet, så vil Statens vegvesen likevel vurdere å stenge brua for trafikk.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Etter brudd i en bolt som holder en av delkablene på plass, på E6 Hålogalandsbrua nord for Narvik, har det vært et hektisk arbeid for å skifte ut den skadede bolten, samt finne årsaken til bruddet.
I begynnelsen av februar ble den skadde bolten skiftet ut.
- Entreprenøren har fått tilsendt to nye bolter, og har skiftet ut bolten som røk samt nabobolten, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør i prosjektavdelingen i Region nord.
I tillegg jobbes det for fullt med å få oversendt flere bolter fra produsenten, slik at de andre boltene som viser tegn på svakhet kan byttes.
Fortsetter undersøkelsene
Både Det Norske Veritas (DNV GL) og selskapet Vitec AS er hentet inn for å gjøre ytterligere undersøkelser. Målet er å finne årsaken til at det oppstod brudd i en bolt på E6 Hålogalandsbrua.
- Vi har engasjert den ledende ekspertisen i landet til å undersøke dette og håper vi innen rimelig tid kan fastsette hva som er årsaken til at dette skjedde, forklarer Johansen.
Begge selskapene har den første helgen i februar undersøkt boltene og fortsetter med dette også i dagene etter helgen.
- Så langt bekrefter ultralydundersøkelsene det vi har funnet til nå. Vi er ikke ferdige med å undersøke alle boltene enda, og fortsetter derfor utover uken. Dette er teknisk krevende undersøkelser og det er omfattende å analysere resultatene, forklarer Johansen.
I tillegg er bolten som røk analysert av Sintef Molab. Rapporten er sendt til vurdering av brueksperter, men det foreligger ingen konklusjon ennå.
Møter
Statens vegvesen har hatt møter med ledere i entreprenørselskapet som har ansvaret for stålkontrakten og det rådgivende konsulentselskapet som har prosjektert brua.
- Vi har tett kontakt med entreprenør og konsulentselskapet, og alle bidrar aktivt for å finne årsaken og for å få skiftet ut boltene som kan være skadet raskest mulig, sier Johansen.
- Ingen fare for bæreevnen til brua
Det er ingen fare for bæreevnen til brua, opplyses det fra Statens vegvesen, og den er åpen for trafikk.
Skulle det oppstå flere brudd inntil de skadede boltene er byttet, så vil Statens vegvesen likevel vurdere å stenge brua for trafikk.
- Dette gjør vi i så fall for å være på den sikre siden, og siden det eksisterer gode omkjøringsmuligheter her, så har vi forholdsvis lav terskel for å stenge brua, forklarer Johansen.
Dersom Hålogalandsbrua stenges, vil trafikken gå på den gamle E6 Rombaksveien, som nå heter fylkesvei 7575.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?