47 ÅR ALENE: Odd-Egill Bjørthun har drevet for seg selv i 47 år, og som AS i OE. Bjørthun AS siden 1987. Her er bilen, graveren og hjullasteren som han har med seg rundt.
47 ÅR ALENE: Odd-Egill Bjørthun har drevet for seg selv i 47 år, og som AS i OE. Bjørthun AS siden 1987. Her er bilen, graveren og hjullasteren som han har med seg rundt.

47 år med maskiner og grønne fingre

OSLO: - Det er jeg som er stjernen, sier den solbrune herremannen når vi kommer vandrende mot han.

Publisert

Anlegg&Transport har med andre ord funnet vårt intervjuobjekt denne deilige sommerdagen i Oslo. Odd-Egill Bjørthun (72) tok over et landsted ved en innsjø sammen med sin eldre bror Jan-Scott Bjørthun (83) på Hadeland i 1974. De fant ut at det var litt grunt vann der, og skaffet seg en liten Bobcat minigraver for å grave ut bunnen og gjøre det dypere. Massene de tok opp, viste seg å være glimrende til jord, noe de kunne selge og tjene penger på.

NY MINIGRAVER: Odd-Egill Bjørthun sjekker kreftene på sin nye Kubota 2,7-tonner, og blir nesten litt overrasket selv hvor kjapt denne steinen gikk til værs.
NY MINIGRAVER: Odd-Egill Bjørthun sjekker kreftene på sin nye Kubota 2,7-tonner, og blir nesten litt overrasket selv hvor kjapt denne steinen gikk til værs.

- Det var der det startet, sier Odd-Egill.

- Og siden har du altså vært anleggsgartner?

- Mester! Anleggsgartnermester, smeller det tilbake.

Stolthet

For den uinnvidde leser, kan man nesten tro Bjørthun er litt stormannsgal (stjernen) og pompøs (mester). Det er så langt fra sannheten man kan komme. Alle som skal i bladet, er stjerne for en dag, og dette med mestertittelen er faktisk ganske viktig av respekt for faget og utdannelsen han har tatt.

I 47 år har altså Bjørthun vært anleggsgartner, og mester siden starten på 90-tallet. I all hovedsak jobber han alene, men har også hatt medhjelpere i deler av sesongen.

1500 TIMER: Atlas-hjullasteren på 2,5 tonn har gått 1500 timer siden 2008. – Det er mye maskin igjen i dem etter med, sier Bjørthun.
1500 TIMER: Atlas-hjullasteren på 2,5 tonn har gått 1500 timer siden 2008. – Det er mye maskin igjen i dem etter med, sier Bjørthun.

- Anleggsgartnere har lite, eller mer bestemt, ingenting å gjøre om vinteren. Derfor passer jeg veldig på å holde faste kostnader nede. Selv om jeg ikke gjør stort i vintermånedene, så har jeg på den andre siden ikke hatt sommerferie de siste 46 årene, sier han.

Booket ut året

- Hvordan er pågangen med oppdrag nå?

- Helt vilt. Jeg kan ikke ta på meg mer dette året. Stort sett har jeg alltid hatt jobb, men da vi kom til juni i 1994 og med boligpriser som var helt i bunn, var også ordreblokka mi tom. Jeg hadde ikke én telefon på 7-8 uker, inntil kona til en høyesterettsadvokat ringte og ville overraske mannen sin med noen oppgraderinger i hagen. Hun ringte 5. august 1994 og lurte på når sånn omtrent jeg kunne ta det, og jeg svarte at jeg kunne sette meg i bilen med det samme. Etter dette har jeg alltid hatt jobb, sier den blide 72-åringen.

Nytt utstyr

Litt utstyr er det blitt opp gjennom årene også. Han har akkurat tatt i bruk en splitter ny Kubota KX027-4 (2,7 tonn) som Hymax AS har levert, med en Engcon tiltrotator. Den øvrige utstyrsparken på jobben i Oslo denne dagen var Atlas-hjullasteren på 2,5 tonn (2008-modell) og Iveco EuroCargo lastebil med plan med tipp som er 21 år gammel.

INGEN RUST: Denne Iveco EuroCargo lastebilen er 21 år gammel og er uten rust. Bilen parkeres 1. november hvert år, og hentes frem etter at snø og salt er borte fra veiene.
INGEN RUST: Denne Iveco EuroCargo lastebilen er 21 år gammel og er uten rust. Bilen parkeres 1. november hvert år, og hentes frem etter at snø og salt er borte fra veiene.

- Det er ikke en rustflekk på den. Husk at jeg parkerer 1. november hvert år, og dermed kjøres den ikke i salt fra veiene. Atlas-hjullasteren har gått 1500 timer siden 2008, og minigraveren jeg byttet ut var 2016-modell og hadde gått 1200 timer. Det er mye maskin igjen i dem etter meg, sier Bjørthun.

Han beskriver Kubota-maskinen som stillegående og med lite rystelser. Da han tok tak i en imponerende avlang stein, og løftet denne rett til vært, fikk han demonstrert at det er litt krefter i den røde japaneren også.

- Maskinen er veldig god, og det er masse plass i hytta. Det eneste jeg kanskje savner litt, er at den ikke automatisk går ned i turtall når jeg slipper spakene, sier han.

Tiltrotator-frelst

På forrige maskin fra 2016 og på den nye Kubota-minigraveren, har anleggsgartnermesteren hatt tiltrotator i enden av stikka. Historikken med tiltrotator er ganske kort, men nå er han frelst.

RÅESTE: Bestillingen fra Engcon var tilt tilpasset minigraveren, men med toslangers DC2 styresystem og Mig 2-joysticker.
RÅESTE: Bestillingen fra Engcon var tilt tilpasset minigraveren, men med toslangers DC2 styresystem og Mig 2-joysticker.

- Uten den gidder jeg ikke mer, da slutter jeg her og nå, sier han med en litt alvorlig mine.

Han valgte ikke den gjerrigste versjonen av seg selv da han la inn bestillingen hos Engcon. Til Engcon-tilten har han bestilt toslangers DC2-styresystem og Mig 2 joysticker, noe som er det råeste Engcon leverer.

Jobber avler jobber

72-åringen sier han utfører alt mulig fra å sette opp steinmurer, klippe gress, plante, ta ned vegetasjon, legge belegningsstein og heller, rette opp belegningsstein og heller eller skru opp treterrasser, for å nevne noen av oppdragene. Det er den store variasjonen, og det faktum at det er ulidelig moro å kjøre gravemaskin som driver den spreke karen som kunne vært pensjonist for lengst.

- Jeg tar EU-kontroll på meg selg og på lastebilen hvert år, og går det gjennom så kjører jeg på videre, sier anleggsgartnermesteren med et stort smil.

LEVERANDØRENE: Med nytt utstyr levert av Morten Fjeld Nielsen (t.v.) i Engcon og Karl-Erik Mathiesen (t.h.) fra Hymax, er Bjørthun klar for mange nye tak i Oslos hager og parker.
LEVERANDØRENE: Med nytt utstyr levert av Morten Fjeld Nielsen (t.v.) i Engcon og Karl-Erik Mathiesen (t.h.) fra Hymax, er Bjørthun klar for mange nye tak i Oslos hager og parker.
Powered by Labrador CMS