
Ved behov: - 85 maskiner og sjåfører i sving
Klare for vinter.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det nærmer seg vinter på Avinor Oslo lufthavn og i oktober skal alle som sikrer god punktlighet i flytrafikken gjennom vintersesongen være klare til innsats.
- Til daglig er det 26 personer og 26 maskiner som ivaretar vintervedlikeholdet innenfor gjerdene på Oslo lufthavn. Vi har i tillegg ekstra mannskap i bakhånd som kalles inn når værprognosene tilsier det. Når alt av mannskaper er i sving er det totalt 85 maskiner og sjåfører som jobber med å holde rullebaner, taksebaner og flyoppstillingsplasser fri for snø og is, sier Ole Petter Storstad, direktør for flysidedrift på Oslo lufthavn.
En vintersesong er ofte forbundet med snørydding, men det er like viktig å hindre isdannelse i forbindelse med frysende regn, tåke eller temperatursvingninger rundt 0 grader. Konseptet for vintervedlikehold er utformet slik at man alltid har en rullebane tilgjengelig for trafikk.

Kravet er at rydding, preparering og rapportering om forholdene på rullebanen skal gjøres på maks 15 minutter. Under snøfallet pendler brøytegruppene mellom de to rullebanene inntil snøfallet avtar.
- Så starter etterarbeidet med å nullstille lufthavnen før neste vinterdag, forklarer Storstad.
Samspill viktig
Det er mange aktører som skal spille på samme lag for å lykkes om vinteren og samspillet mellom de som brøyter og tårnet er helt essensielt for å sørge for god punktlighet, selv på krevende vinterdager.
- Vi er helt avhengige av hverandre og dette samspillet trener vi på gjennom hele året slik at vi skal være best mulig forberedt når det først kommer mye snø. Målet er at vi alltid skal holde åpent og sørge for best mulig punktlighet til glede for både reisende og flyselskap, sier Storstad.
I tillegg er oppfølging av elektriske installasjoner, vedlikehold av skilt og banelys, samt god oppfølging av kjemikaliebelastning og de-ice operasjoner viktig for god vinterdrift.
Spent før første snøfall
På flyplassen har man i lang tid forberedt seg til årets vintersesong, og gjennom sommeren har de ansatte blant annet jobbet med å gjennomføre service og vedlikehold på maskiner etter forrige vinter. Det er likevel et visst spenningsnivå hos brøytemannskapene før den første snøen faller.
- Blir det lett snøfall, mye og tung snø, glatte forhold eller underkjølt regn? Det er alltid knyttet en sunn spenning til sesongens første vinterutfordringer, men vi er godt forberedt og skal gjøre det vi kan for å levere en effektiv og god tjeneste denne sesongen også, avslutter Storstad.
Tradisjonelt kommer det første snøfallet i slutten av oktober. I år kom det snø allerede 8. oktober, men varmen i bakken medførte at det ikke ga noen operative konsekvenser.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS