SMELLER: Når sprengstoffet detonerte i taket av Lieråstunnelen, falt steinen rett ned i «Dunderklumpen» som Essverk har bygget for BMO Entreprenør. Den ble brukt i seks hektiske uker i Lieråstunnelen i sommer.

«Dunderklumpen» sparer tid

NYVINNING: Første sommeren BMO Entreprenør AS jobbet i Lieråstunnelen, dekket de skinne­gangen for hver salve de sprengte. Sist sommer tok de i bruk sitt egenutviklede «trau», Dunderklumpen.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det som har vært vanlig arbeidsmetode når det skal strosses i jernbanetunneler hvor skinnegangen skal ligge under arbeidene, er at det dekkes med både tykke treplater og sprengningsmatter før det sprenges. Det gjør at det er en omfattende jobb både å dekke, renske og rydde mellom hver salve.

Våren 2018 inngikk BMO Entreprenør kontrakt med BaneNor om rehabiliteringsarbeider i Lieråstunnelen mellom Asker og Drammen. I den tunnelen skulle det strosses en god del. Øystein H. Fæhn og hans kollegaer i BMO Entreprenør så fort at det var lite effektivt å drive på gamlemåten.

Hodene i bløt

RETT NED: Steinen fra tunneltaket faller rett ne i «Dunderklumpen».

Derfor begynte de å drodle på en idé. Hvis de hadde et trau som kan fraktes inn i tunnelen, foldes ut før det skulle sprenges, og hvor hele salva lander oppe i trauet? Det ville gjøre jobben betydelig enklere. Det er ikke første gang de har fått laget utstyr som er tilpasset deres spesielle behov.

SLÅS UT: Når «Dunderklumpen» er plassert under salven slås vingene ut.

Med seg på laget fikk de fort eier og gründer av Essverk i Sverige, Tryggve Sjöberg. Han tente umiddelbart på idéen, og bare to dager etter den første spiren var plantet var han på plass på Kongsberg for å diskutere den videre utviklingen av produktet. Noe sånt hadde heller ikke de laget tidligere.

På jernbanevogn

«Dunderklumpen», som ble det passende navnet, er tilpasset tverrsnittet i Lieråstunnelen. Hele konstruksjonen er ca. 8 meter lang. Den består av en hoveddel i senter og nedfellbare vinger på begge sider. Dermed dekker den 75 m² utslått, mens sammenslått kan den transporteres på ei jernbanevogn på et enkeltspor. Når støttebena er kjørt ned og ut, kan også hoveddelen parallellforskyves.

Blå rør 17 mm momentantenner. Video: Eivind Hegbom, Bane Nor

- Hele denne konstruksjonen er fullstendig skreddersøm. Når vi har kommet til riktig posisjon, er det seks støtteben som settes ned i bakken på treputer. I tillegg er det tre støtteben som kan skyves ut slik det blir støtte over hele bredden når den er utslått, sier Øystein H. Fæhn.

Det er flere grunner til at «Dunderklumpen» står på egne hydrauliske ben. Hvis den hadde vært montert direkte på en jernbanevogn, måtte den vært sertifisert for å gå på jernbanespor. I tillegg ville levetiden på vognen kunne bli svært kort.

KLART: Slik står «Dunderklumpen» på ni ben inne i tunnelen før det sprenges.

Samtidig ville verken jernbanevognen som har transportert den inn i tunnelen, eller skinnegangen, tåle de enorme kreftene som er i sving når steinen kommer haglende fra 4-5 meters høyde. For å dempe mest mulig av slagene er hele kassen og vingene kledd med 8x8 tommers treverk.

MONTERINGEN: Både BMO Entreprenør og Essverk var sammen om monteringen. Det var fra venstre: Øystein H. Fæhn, Åke Ekman, Jörgen Sjöberg, Tryggve Sjöberg, Jimmy Wikander, Yngve Hagen og Henrik Holtan.

Skjøt 120 salver

I løpet av de seks ukene Lieråstunnelen var stengt for trafikk sist sommer, sprengte BMO Entreprenør 120 salver direkte opp i «Dunderklumpen». Erfaringen viste at med det nye utstyret tok det bare en fjerdedel av tiden før det var klart for neste salve.

BMO Entreprenør har prøvd både å skyte flere salver i trauet mellom hver gang den tømmes, og å ta den ut mellom hver salve. Det hele er avhengig av hvor lang kjøreavstand det er ut av tunnelen, og hvor mye som har vært sprengt i hver salve. I Lieråstunnelen fant de ut at det mest effektive var å kjøre ut og tømme mellom hver salve, mens det ble klargjort for den neste inne i tunnelen.

Under hele anleggsperioden i sommer hadde BMO Entreprenør minst én mann fra Essverk i umiddelbar nærhet i tilfelle det skulle oppstå noe uforutsett.

- Vi ser at vi kan ha stor glede av «Dunderklumpen» også på enkeltsporede jernbanetunneler og i veitunneler. Særlig er det der hvor det er korte tidsvinduer den kommer virkelig til sin rett, sier Øystein H. Fæhn. For øyeblikket har ikke BMO Entreprenør noen konkrete planer når «Dunderklumpen» skal i aksjon igjen.

Trenger omsorg

Derfor står «Dunderklumpen» på lager på Kongsberg. Før den skal ut på neste jobb, skal den få en skikkelig runde omsorg og vedlikehold. For 120 salver i løpet av noen hektiske sommeruker har satt sine tydelige spor.

Planen er også å redusere høyden på sidevingene noe for å få litt mer å gå på i høyden i de trangeste tunnelene.

For å transportere den langs landeveien får hele konstruksjonen plass på tre maskinsemier.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS