Har hatt dozer i over 60 år:

DEN FØRSTE: Cat D6’eren er den første standard D6 som Pon Equipment leverer i Norge etter at Caterpillar endret navn (og mye teknologi) på maskinene.

Veldig stor forskjell

- Da vi byttet dozer i 2012, var vi litt skuffet over hvor lite kapasitetsforskjell det var på den nye og den gamle. Men denne gangen merker vi veldig stor forskjell.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det sier daglig leder Trond Skottvoll i Trondheims-firmaet Anleggsmaskiner AS.

Selskapet med så presist firmanavn at det ikke skal være mulig å misforstå hva de driver med, har fått seg en ny – ja nettopp – anleggsmaskin.

Første i Norge

Faktisk er det en liten Norges-nyhet også, for Cat D6-maskinen det her er snakk om er den første standard D6-dozeren Pon Equipment AS leverer i Norge etter at maskinnavnene ble endret. Cat har gått bort fra å henge på en bokstav bak modellnavnet. D6 fås heretter som standard D6 eller som XE-utgave (extra efficient) som har diesel-elektrisk drivlinje. Og den første standard Cat D6 i Norge havnet altså i Trøndelag.

MASKINFØRER: Marianne Lillevik skal kjøre den nye Cat-dozeren. Hun får veldig skryt av sjefen, og den forrige maskinen hun kjørte holdt seg meget godt i pris.

- Vi visste faktisk ikke at det var den første. Det viktigste for oss var at vi fikk et godt tilbud på den gamle fra 2012, samt alt den nye inneholder med ny teknologi, redusert drivstofforbruk og økt kapasitet, sier Skottvoll.

Halvert forbruk

FØRERMILJØET: Bedre plassering av skjermer og mer oversikt er stikkordene som møter førere når de setter seg inn i den nye dozeren.

Som nevnt innledningsvis i artikkelen, ble Skottvoll og hans kollegaer overrasket over hvor store forbedringer det var på den nye D6-dozeren sammenlignet med i 2012 da de byttet sist.

- Forbruket er redusert voldsomt sammenlignet med maskinen fra 2012. Nå sliter vi, uansett hvor hardt vi kjører maskinen, med å komme over 18-19 liter i timen. På den forrige kunne vi lett komme opp i 40 liter i timen. For oss utgjør dette mellom 150.000 og 200.000 kroner i årlig besparelse, og det er ikke ubetydelig, sier Skottvoll.

Han trekker også spesielt frem balansen i maskinen som en sterk forbedring. Mens den forrige ble litt lett i rompa, og dermed litt ofte tippet fremover, sitter den nye som naglet til bakken. Cat-konstruktørene har skjøvet hele overvognen litt bakover på undervognen, et grep de får en tommel rett til værs på fra Skottvoll i Trondheim.

Dozer i over 60 år

Det er en skikkelig dozer-familie Skottvoll kommer fra: Selskapet har anleggsrøtter tilbake til 30-tallet da farfar Henrik startet opp for seg selv. Den første dozeren kom inn i bildet for rundt 60 år siden, og like etter at Trond Skottvolls far, Sigmunn, og onkel Jomar, på 50-tallet tok over den videre driften av selskapet. Firmanavnet Anleggsmaskiner ble for øvrig registrert allerede i 1958.

- Selskapet vårt har primært brukt dozer, og vi har hatt det i over 60 år. Den første, en Cat D4, ble kjøpt i 1969, sier Skottvoll.

Han forteller videre at de første 20 årene ble dozeren mye brukt i bakkeplanering og nydyrking, arbeid man fikk støtte til på den tiden. På 80- og 90-tallet ble dozer mye brukt på deponi.

FAMILIEBEDRIFT: Anleggsmaskiner AS har lange tradisjoner, og fremdeles er selskapet i familiens hender. Trond Skottvoll (f.v.) er daglig leder og driver selskapet sammen med søskenbarnet May Helen S. Grindhagen (økonomiansvarlig) og bror Svein Skottvoll (anleggsleder).

- På 2000-tallet har vi leid ut dozer mye til jobb på deponi, samt at vi har leid oss ut blant annet til E6-utbygging, sier Skottvoll.

Nå som ny E6 skal bygges i nærheten, kan det igjen bli aktuelt med oppdrag på Norges største europavei, og i så fall er det neppe noen ulempe å ha en splitter ny dozer i maskinparken.

Den yngre garde

Selv tok Trond over bedriften sammen med sin bror Svein (anleggsleder) og søskenbarnet May Helen S. Grindhagen (økonomiansvarlig) i 2004. Da hadde firmaet trappet gradvis ned, flere ansatte gikk ut i pensjon og utstyret som sto på gårdsplassen var 15-20 år gammelt.

- Jeg har alltid sagt at jeg ble født i ei grøft, og det var også omtrent der vi startet opp da vi tok over, med noen enkle drensjobber og andre småjobber for å bygge litt kapital. Deretter begynte vi å bytte ut ca. en maskin i året, og etter hvert har vi byttet dem ut etter rundt 5-6-7 års drift, sier Skottvoll.

Selskapet har også vokst pent. Nå er det 18 ansatte, og maskinparken teller 2 dozere, én hjullaster, to hjulgravere og fire beltegravere over 8 tonn. I tillegg mye mindre utstyr. Selskapet har mye jobb innen opparbeiding av større tomter både til boligprosjekter og til industriformål.

Marianne i hytta

Og til dette benyttes altså dozer til mye av jobben. Den nye dozeren er det Marianne Lillevik som får gleden av å kjøre. Hun begynte faktisk i firmaet da de kjøpte den forrige D6’eren i 2012.

- Da vi kjøpte maskinen sluttet han som kjørte dozeren, og nesten samtidig ringte Marianne og spurte om vi hadde jobb. Hun hadde kjørt dozer tidligere, og hun er en fantastisk fører. Veldig god til å planere, og veldig god til å ta vare på utstyret. Det er en grunn til at vi fikk så godt betalt for D6-maskinen som hun har kjørt de siste 7 årene, sier Skottvoll.

Mye nytt i D6

Hun får boltre seg i en helt ny maskin med nye løsninger og ny teknologi.

Vi kan starte med hytta som nå kun har skjermer plassert foran føreren og lavt i hytta. GPS-skjermen satt tidligere annet sted, men er nå integrert i konsollen og plassert under hovedskjermen som er ti tommer stor og touchskjerm. I denne får man opp «slope assist system» som er integrert i maskinen, samt at man kan utføre programmering av ulike førerprofiler.

Det er også en rekke nye brytere og bedre plasseringer av disse, samt justerbare konsoller rundt førerplassen. Førerstolen er også ny, og har både varme og kjøling. I tillegg er hytta betydelig støyredusert sammenlignet med tidligere.

Drivlinjen har firetrinns powershift-girkasse med mellomgir, automatisk giring og lock up converter. Her ligger mye av hemmeligheten for redusert drivstoff-forbruk. Snudd andre veien, så maksimerer man drivstoff-effektiviteten med denne løsningen. Motor er CAT C9.3 (Steg V) på 254 hk.

Maskinen er en LGP-versjon (low ground pressure) med «mye flyteevne», og den er levert med et Pon-modifisert 6,3 m3 U-blad og med ripper. I tillegg er dozeren levert med full 3D Earthwork maskinstyring fra Sitech.

Powered by Labrador CMS