Vegvesenet og Skanska informerte klimaminister Ola Elvestuen (t.v.) om bærekraftig veibygging da de var på hans kontor for å motta Ceequal-sertifikat.

- Vi i Skanska ønsker å ta ansvar...

- Men dersom vi skal kunne klare å svare opp kravene i Parisavtalen, må det skje store ting i anleggssektoren, sier konsernsjef i Skanska, Ståle Rød.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Som det første veiprosjektet i Norge ble E16 Bagn-Bjørgo Ceequal-sertifisert i slutten av oktober. Tirsdag 7. januar møtte Vegvesenet og entreprenøren Skanska klima- og miljøministeren Ola Elvestuen på statsrådens kontor for utdeling av Ceequal-sertifikatet og for en diskusjon om videre klimasatsing for anleggssektoren i Norge.

Ceequal er en internasjonalt anerkjent klassifiseringsstandard for bærekraft i anleggsbransjen. Den handler blant annet om å få ned klimagassutslipp ved å spare på ressurser og energi.

Fortsatt lang vei å gå

- Vi i Skanska ønsker å ta ansvar. Men dersom vi skal kunne klare å svare opp kravene i Parisavtalen, må det skje store ting i anleggssektoren. På bygg-siden har vi kommet et godt stykke på vei, og det er heldigvis sånn at anleggssektoren nå har begynt å våkne. Som entreprenør merker vi det på ambisiøse byggherrer som Statens vegvesen som stiller større og større krav til klima i prosjektene, og det er vi glade for, sa konsernsjef i Skanska, Ståle Rød i møtet med klimaministeren.

Han mener bransjen fortsatt har en lang vei å gå.

- Vi har stor tro på at blant annet sertifiseringer, slik som Ceequal, er et godt eksempel på et verktøy som kan bidra for å komme oss dit, sa Rød.

God ytre miljø plan

Skanska tok initiativ til å jobbe mot en Ceequal-godkjenning av E16 Bagn-Bjørgo tidlig i anleggsfasen i 2017. Prosjektet egnet seg godt siden det hadde en god plan for ytre miljø. Sammen jobbet byggherren og entreprenøren for å tilfredsstille de omfattende bærekraftskravene.

Direktør i Statens vegvesen Utbyggingsområde sørøst, Ingunn Foss var raus med rosen til Skanska.

- Statens vegvesen har som et hovedmålene i NTP å bidra til å redusere klimautslippene med 40 prosent på anlegg og 50 prosent på drift før 2030. Skanska dytter oss i riktig retning. I veiprosjekter handler det blant annet om å finne løsninger slik vi flytter minst mulig masse i et riktig linjevalg, sa Foss.

Skanska har i tillegg til E16 Bagn-Bjørg tre andre prosjekter pågående som skal Ceequal-sertifiseres. Det er Nordøyvegen i Møre og Romsdal, Rv. 3/Rv. 25 Løten-Elverum og E16 Åsbygda-Olum. Alle er prosjekter Skanska bygger på vegne av Statens vegvesen.

- Vi har et veldig godt og fruktbart samarbeid med Statens vegvesen og sammen utvikler vi oss i en bærekraftig retning. Vi ser at potensial for å redusere klimaavtrykket i bransjen er stort, sier Rød.

Powered by Labrador CMS