Jakob Hatteland la grunnlaget for det norske og internasjonale industrieventyret AutoStore.
Veitransportørene kom til kort - måtte gi tapt for norskutviklet lagerteknologi
Veitransportørene kom til kort da den prestisjetunge Moderne Transport-prisen ble delt ut mandag kveld. Isteden var det to velfortjente aktører fra internlogistikkens verden som stakk av med den gjeve prisen.
Øyvind LudtØyvindLudtØyvind LudtArtikkelen ble først publisert hos vår søsterpublikasjon MTLOGISTIKK.no
PublisertSist oppdatert
Annonse
MT-redaktør Øyvind Ludt flankeres av MT-prisvinnerne Jakob Hatteland (t.v.) og Dag-Adler Blakseth.Foto: Glenn Lund
Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og skal ifølge forskriftene gå til «én eller flere som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport». Prisen deles som regel ut til én person, men i 2005 gikk den til to – dagens juryleder Eirill Bø og Marianne Jahre fra BI – sist gang prisen ble tildelt flere enn én mottaker.
Årets vinnere er Jakob Hatteland og Dag-Adler Blakseth.
For ATs lesere er nok dette en forholdsvis ukjent duo. Men innen norsk - og også internasjonal logistikkbransje er dette to karer i tungvektsdivisjonen.
Annonse
Jakob Hatteland er grunnlegger av Hatteland Electronics – selskapet som i 1996 fant opp AutoStore - en kompakt lagerteknologi som kombinerer softwareteknologi, aluminiumsgrid, oppbevaringskasser og plukkroboter som har blitt et norsk eksporteventyr.
Blakseth er grunnlegger av og fortsatt styreleder i Element Logic, selskapet som har vært en drivkraft bak AutoStores vekst til å bli en norsk teknologi- og logistikksuksess med eksport til hele verden.
AutoStore ble utviklet av teknisk direktør Ingvar Hognaland, som en løsning for å komprimere lageret til Hatteland Electronics – slik at det ble plass til flere varer på mindre plass. Hatteland så raskt at løsningen hadde verdi også utenfor selskapets lager i Nedre Vats. Da Hognaland møtte Kjell Blakseth, Dag-Adlers bror og medgrunnlegger av Element Logic, i 2003, tok utviklingen virkelig fart. Seks måneder senere bygget Element Logic verdens første AutoStore-anlegg hos alarm- og overvåkningsselskapet Elotec. Anlegget ble satt i drift for 20 år siden – og er fortsatt i drift den dag i dag.
Dag-Adler Blakseth var skeptisk da hanFoto: Øyvind Ludt
Selv om markedet var tøft de første årene, turte Element Logic å satse på AutoStore. Det ble tidlig knyttet tette bånd mellom de to selskapene. De vokste sammen – sakte i begynnelsen, men de siste ti årene har veksten virkelig skutt fart.
Hatteland og Blakseth har hele tiden hatt tro på systemet, i de mange årene før det ble lønnsomt. Å ha noen som står løpet i over 15 år før lønnsomheten kommer, er ganske unikt. Når man ser tilbake på historien, kunne AutoStore-eventyret like gjerne blitt med en idé på tegnebrettet i Nedre Vats. I stedet ble det starten på et industrieventyr som nå teller tusenvis av installasjoner verden over.
Verdens første AutoStore-anlegg hos Elotec, ble levert av Element Logic for 20 år siden, og er fortsatt i drift.Foto: Element Logic
For både Jakob Hatteland og Dag-Adler Blakseth har reisen vært preget av tålmodighet, teknisk nysgjerrighet og en felles tro på at små norske innovasjoner kan bli store i verden. AutoStore ble i 2019 Norges første «enhjørning» da aksjemajoriteten i selskapet ble solgt for 16 milliarder kroner.
Utholdenhet og tålmodighet
Juryen trekker frem at både Hatteland og Blakseth har vist et usedvanlig langsiktig engasjement for innovasjon i norsk næringsliv.
– Dette er to personer som har vist utholdenhet, teknologisk visjon og samarbeidsevne på et nivå som har satt Norge på det globale kartet innen lagerautomatisering, sier redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt, og juryleder Eirill Bø.
Juryen legger særlig vekt på hvordan samspillet mellom AutoStore og Element Logic har bidratt til å gjøre høyteknologi til et norsk eksporteventyr – med ringvirkninger langt utover logistikkbransjen.
Historien om AutoStore og Element Logic illustrerer et større poeng i norsk industriutvikling: betydningen av tålmodig kapital, tett samarbeid mellom teknologi og anvendelse – og en kultur som tåler å feile før man lykkes.
AutoStore er ikke bare et produkt, men et symbol på hva som kan skje når teknologisk oppfinnsomhet møter industriell utholdenhet. Årets Moderne Transport-pris blir dermed også en anerkjennelse av de verdiene som gjør slike suksesser mulig.
AutoStore-suksessen blir også lagt merke til utenfor Norges grenser. I 2023 ble Jakob Hatteland og Ingvar Hognaland som de første nordmenn innlemmet i Logistics Hall of Fame i Berlin – en ære de deler med navn som Henry Ford, Gottlieb Daimler, Gottfried Schenker ogS Jeff Bezos. Da ble AutoStore omtalt som «en av de viktigste oppfinnelsene innen moderne logistikk».
Senest i år havnet AutoStore på amerikanske Time Magazines liste over de 300 beste oppfinnelsene i 2025. Time trekker særlig frem lagerteknologiens ferske bruk av kunstig intelligens. Gjennom Moderne Transport-prisen oppnår de nå noe av det vanskeligste – å bli profeter i eget land.
Nye jurymedlemmer
Som vinner i fjor blir man automatisk med i årets jury. Den består i år av fjorårsvinner Henning Aandal fra Onrail, dosent ved BI Eirill Bø, Heidi Bergsveen – styreleder i Logistikkforeningen – og Logistikk Inside-redaktør Glenn Lund. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær.
Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@logistikk.no.
NB! Moderne Transport deler ut prisen, og samarbeider tett med nyhetsnettstedet Logistikk Inside. Begge er en del av forlags- og mediehuset Bjørgu AS som gir ut tidsskriftet Anlegg&Transport og nettstedet AT.no.
Transport & Logistikk 2025
Norges største bransjekonferanse for logistikk- og tansportnæringen.
Arrangeres av NHOs bransjeforening NHO Logistikk og Transport, i samarbeid med bransjeorganisasjonen Norske Havner.
Finner sted på The Qube på Gardermoen 27. og 28. oktober.