Svenske Sundbergs Åkeri bygger skogsbilveier nord i Sverige med en Cat 330 med spesialbygget skjær og pusseskuffe med tiltrotator som kan fungere som vinge for skjæret, i tillegg til å grave. Den nye maskinen er også utstyrt med Engcons automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil.
Svenske Sundbergs Åkeri bygger skogsbilveier nord i Sverige med en Cat 330 med spesialbygget skjær og pusseskuffe med tiltrotator som kan fungere som vinge for skjæret, i tillegg til å grave. Den nye maskinen er også utstyrt med Engcons automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil.

Cat 330 Next Gen med skjær

Tiltrotator-produsenten Engcon har bidratt i byggingen av det selskapet omtaler som «verdens første Cat 330 Next Gen med skjær». Det spesialbygde skjæret kommer fra Nyströms Verkstadsservice i Edsbro, Sverige.

Publisert

I slutten av 2018 lanserte Caterpillar neste generasjons gravemaskiner i 30-tonnsklassen – 330 og 330 GC.

Da svenske Sundbergs Åkeri i begynnelsen av 2019 skulle velge utstyr til sin nyanskaffede Cat 330 Next Gen, valgte de blant annet tiltrotator og planeringsskuffe. Maskinen har også Engcons proporsjonale spaker MIG2, slik at maskinføreren slipper å bytte grep for å grave/bruke skjæret. Skjæret er spesialbygget av Nyströms Verkstadsservice i Edsbro.

Med alt dette på plass, har Sundbergs Åkeri nå en gravemaskin som Engcon i en pressemelding omtaler som verdensunik.

Bygger skogsveier

Maskinen brukes til å bygge skogsveier nord i Sverige.

Styringen av skjæret skjer via Engcons proporsjonale spaker, MIG2, noe som betyr at maskinfører Kristoffer Westman ikke trenger å bytte grep for å grave og bruke skjæret. Også beltestyringen er koblet til Engcons styresystem DC2 og MIG2-spakene.
Styringen av skjæret skjer via Engcons proporsjonale spaker, MIG2, noe som betyr at maskinfører Kristoffer Westman ikke trenger å bytte grep for å grave og bruke skjæret. Også beltestyringen er koblet til Engcons styresystem DC2 og MIG2-spakene.

- Tidligere øste vi inn masse som jeg så jevnet ut med skuffen, men nå kan jeg planere massen med skjæret. Det betyr at jeg ruller massen foran bladet, noe som gjør at større steiner havner nederst og den finere massen øverst. Det gjør også at det blir lettere å justere veien før grusingen, sier maskinfører Kristoffer Westman.

Det har - igjen ifølge Engcon - ikke vært vanlig å bruke tiltrotator på gravemaskiner som bygger skogsveier i Sverige, men for Westman har det så langt bare vært fordeler, og da spesielt i kombinasjon med skjæret.

- Jeg har bare rukket å kjøre et par hundre timer, men dette er slik en gravemaskin skal være. Tiltrotatoren supplerer skjæret svært godt, da jeg kan bruke den til å rotere planeringsskuffen slik at den fungerer som en vinge ytterst på skjæret. Det gjør at jeg enten kan styre jorden inn eller ut fra veikanten, sier han.

EC-Oil, DC2 styresystem og MIG2-spaker fra Engcon

Den nye Cat 330-maskinen også er utstyrt med Engcons automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil.

- Med EC-Oil tar det meg bare 10 sekunder å hekte av tiltrotatoren og koble på tannskuffen når jeg trenger ekstra brytekraft, uten at jeg trenger å forlate førerhuset for å koble slanger eller annet, sier Westman.

Den nye gravemaskinen brukes nå under byggingen av en ny skogsvei vest for Örnsköldsvik nord i Sverige. Styringen av skjæret skjer via Engcons proporsjonale spaker MIG2, noe som betyr at Kristoffer ikke trenger å bytte grep for å grave eller bruke skjæret. Også beltestyringen er koblet til Engcons styresystem DC2 og MIG2-spakene.