Oddbjørn Iversen har hatt oppfinnelsen Clean Cargo klar på tegnebrettet i mange år. Nå håper han å få den realisert. - Jeg har vært i dialog med flere store transportører og grossister som synes ideene er spennende og ønsker å benytte seg av løsningen, sier han.

Fant opp vaskerobot for lastebiler

Maskinen vil kunne begrense en epidemi mener oppfinneren, som nå søker investorer.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Alt transportmateriell som frakter næringsmidler skal etter forskriftene naturligvis rengjøres nøye.

– Men det er vanskelig å vite om renholdet som utføres er tilfredsstillende, sier Oddbjørn Iversen.

Han har utarbeidet konseptet Clean Cargo, som er en vaskerobot for innvendig vask av transportmateriell, men har etter lang tid ikke klart å samle nok kapital til å realisere maskinen. Med tanke på dagens koronakrise, mener han at tidspunktet er ideelt for å realisere konseptet.

Forskere har funnet levende koronavirus på overflater som plast og rustfritt stål etter tre døgn. Dersom ikke transportmateriellet rengjøres grundig, vil viruset dermed kunne spre seg via lastebiltransporter.

– Clean Cargo vil ikke kunne hindre en epidemi, men vil kunne være med på å begrense den, sier Iversen.

15 minutter på to containere

Maskinen han har på tegnebrettet kan teoretisk vaske to 20-fots containere eller en 45 fots container på ett kvarter. Hver kvadratcentimeter blir vasket minimum to ganger.

– Maskinen er aldri i berøring med materiellet, og den kan desinfisere seg selv etter vask. Den er også utformet slik at den ikke kan forurense materiellet den vasker, selv ved havari. Det er ingen helserisiko for sjåfør eller operatør under vask, da disse ikke er inne i materiellet som vaskes, forteller Iversen.

Maskinen er modulbasert og kan med enkelhet fraktes ut til kunde. Forbruket av vann under vask er høyt, men over 80 prosent resirkuleres. Alt spillvann renses og avfall behandles etter gjeldende regelverk, opplyser Iversen.

Clean Cargo-konseptet er tenkt bygget opp gjennom franchising, der salg av rettigheter vil gjøre at konseptet kan bygges ut relativt fort, tror Oddbjørn Iversen.

Men for å få realisert Clean Cargo, trenger Iversen investorer.

– Jeg trenger hjelp! For å komme videre trenger jeg 30 millioner kroner. Mye penger ja, men maskinen har et globalt marked. Og behovet er enormt, mener han.

Tror på rask realisering

Pengene skal brukes til å bygge og teste en prototyp.

– Jeg er kommet så langt at alle visualiseringer og beregninger er gjort. Jeg er sikker på at dette vil fungere relativt fort, sier Iversen.

Han kom på ideen til Clean Cargo for over 20 år siden, men klarte ikke å skaffe penger nok til å komme skikkelig i gang. Derfor gikk også selskapet Clean Cargo AS konkurs.

– Ja, dessverre så gikk Clean Cargo AS konkurs. Det er ikke lett å være gründer. Tidspunktet var nok litt feil, og jeg gikk nok ikke bredt nok ut, og nådde vel ikke de jeg burde ha nådd. Jeg tror ting nå er mer åpenlyst og folk skjønner alvoret i å ha denne funksjonen tilgjengelig. Heldigvis ble det ingen stor konkurs, og jeg sikret meg alle rettigheter. Jeg håper nå å etablere et nytt selskap og bringe konseptet ut i live, sier Iversen. 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS