Arbeidstilsynet:
![- Flere studier viser at å legge asfalt med lavere temperatur reduserer helsefarene for asfaltarbeiderne, sier direktør i Arbeidstilsynet, Trude Vollheim.](https://image.at.no/484963.webp?imageId=484963&width=960&height=540&format=jpg)
- Lavtemperatur-asfalt reduserer helsefarene
Når veiarbeidere legger varm asfalt, utsettes de for støv, røyk og damp. Asfaltrøyken inneholder kreftfremkallende stoffer og svevestøvet fra asfalten kan gi luftveisinfeksjoner, astma og bronkitt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
- Flere studier viser at å legge asfalt med lavere temperatur reduserer helsefarene for asfaltarbeiderne, skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding.
- Både asfaltbransjen og Arbeidstilsynet ønsker å oppfordre fylkeskommunene og andre veieiere til å øke bruken av lavtemperaturasfalt på norske veier. Dette er viktig for helsa til mange arbeidstakere og antas i tillegg å gi lavere klimautslipp og reduserte energikostnader, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
I 2019 ble det brukt ca. 7,6 millioner tonn asfalt i Norge. Bare 23 % av dette var lavtemperaturasfalt.
Flere undersøkelser er gjennomført
Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) har i 2011 undersøkt kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk arbeidsbelastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt.
Dette forsøket ble fulgt opp i 2013.
Begge undersøkelsene konkluderte med at de ansatte ble mindre utsatt for asfaltrøyk og damp ved bruk av lavtemperaturasfalt (LTA) enn med varmasfalt. Polyaromatiske hydrokarboner i bitumen-damp kan være skadelig for kroppen.
Stami fant ingen forskjell i eksponering for aminer.
Undersøkelsene viste også at det ikke er forskjell på fysisk belastning (hjertefrekvens og muskelbelastning) for asfaltleggerne ved bruk av lavtemperaturasfalt sammenlignet med varmasfalt.
Like slitesterke
En høytrafikkert vei består gjerne av flere asfaltlag (slitelag, bindlag og bærelag).
Statens vegvesen har i perioden 2011-16 fulgt opp elleve forsøksstrekninger over hele landet med lavtemperaturasfalt i etatsprogrammet Varige veger.
Etter fem år ble det konkludert med at utviklingen til LTA- og referansedekkene var forholdsvis lik.
Hva er asfalt?
Asfalt består normalt av 94-95 % steinmaterialer og 5-6 % bitumen som bindemiddel. I tillegg tilsettes mindre mengder andre typer kjemikalier, blant annet aminer. Bitumen er et restprodukt etter raffinering av råolje.
Bitumen inneholder 30-40 ppm polyaromatiske hydrokarboner (PAH) som avdamper ved oppvarming av asfalt.
Polyaromatiske hydrokarboner kan:
- være kreftfremkallende
- forverre hjerte- og karlidelser
- forårsake effekter på immunsystemet
- være skadelig for arvestoff
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?