Arbeidstilsynet:
- Lavtemperatur-asfalt reduserer helsefarene
Når veiarbeidere legger varm asfalt, utsettes de for støv, røyk og damp. Asfaltrøyken inneholder kreftfremkallende stoffer og svevestøvet fra asfalten kan gi luftveisinfeksjoner, astma og bronkitt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
- Flere studier viser at å legge asfalt med lavere temperatur reduserer helsefarene for asfaltarbeiderne, skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding.
- Både asfaltbransjen og Arbeidstilsynet ønsker å oppfordre fylkeskommunene og andre veieiere til å øke bruken av lavtemperaturasfalt på norske veier. Dette er viktig for helsa til mange arbeidstakere og antas i tillegg å gi lavere klimautslipp og reduserte energikostnader, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
I 2019 ble det brukt ca. 7,6 millioner tonn asfalt i Norge. Bare 23 % av dette var lavtemperaturasfalt.
Flere undersøkelser er gjennomført
Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) har i 2011 undersøkt kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk arbeidsbelastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt.
Dette forsøket ble fulgt opp i 2013.
Begge undersøkelsene konkluderte med at de ansatte ble mindre utsatt for asfaltrøyk og damp ved bruk av lavtemperaturasfalt (LTA) enn med varmasfalt. Polyaromatiske hydrokarboner i bitumen-damp kan være skadelig for kroppen.
Stami fant ingen forskjell i eksponering for aminer.
Undersøkelsene viste også at det ikke er forskjell på fysisk belastning (hjertefrekvens og muskelbelastning) for asfaltleggerne ved bruk av lavtemperaturasfalt sammenlignet med varmasfalt.
Like slitesterke
En høytrafikkert vei består gjerne av flere asfaltlag (slitelag, bindlag og bærelag).
Statens vegvesen har i perioden 2011-16 fulgt opp elleve forsøksstrekninger over hele landet med lavtemperaturasfalt i etatsprogrammet Varige veger.
Etter fem år ble det konkludert med at utviklingen til LTA- og referansedekkene var forholdsvis lik.
Hva er asfalt?
Asfalt består normalt av 94-95 % steinmaterialer og 5-6 % bitumen som bindemiddel. I tillegg tilsettes mindre mengder andre typer kjemikalier, blant annet aminer. Bitumen er et restprodukt etter raffinering av råolje.
Bitumen inneholder 30-40 ppm polyaromatiske hydrokarboner (PAH) som avdamper ved oppvarming av asfalt.
Polyaromatiske hydrokarboner kan:
- være kreftfremkallende
- forverre hjerte- og karlidelser
- forårsake effekter på immunsystemet
- være skadelig for arvestoff
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?