Produksjonen er i gang igjen ved Daimlers gigantfabrikk, Werk Wörth, i Tyskland. Bildet er fra 2017.
Produksjonen er i gang igjen ved Daimlers gigantfabrikk, Werk Wörth, i Tyskland. Bildet er fra 2017.

Daimler har startet produksjonen igjen

Publisert

Daimler AG har, i helt siden covid-19-krisen traff Europa, fulgt myndighetenes anbefalinger, og ikke minst påbud, i forhold til smittevernhensyn. Noe som blant annet medførte en total nedstengning av produksjonen for konsernets nyttekjøretøy-modeller.

Etter en periode med avtagende trend i smittespredningen, kombinert med nye retningslinjer fra myndighetene, har Daimler besluttet en gradvis åpning av fabrikkene for Mercedes-Benz, Setra (buss) og Fuso.

De nye strenge smittevernhensynene medfører at samlebåndene vil gå med redusert hastighet. I tillegg er det færre medarbeidere på jobb per døgn i forhold til før krisen inntraff.

Dette betyr, for alle produksjonsstedene, at selv om fabrikkene er startet opp igjen, vil det i en periode ikke være full kapasitet.

Fabrikkenes oppstart

Varebil:
Alle varebilfabrikkene startet opp igjen denne uken. Nye biler til Norge allerede er produsert og er nå på vei til Bertel O. Steen.

Lastebil:
Verdens største montasjefabrikk for lastebil, Werk Wörth, like utenfor Karlsruhe, startet opp i redusert omfang mandag 20. april. Fuso-fabrikken i Portugal starter opp igjen 4. mai.

Buss:
Fabrikkene som produserer de store bussene av merkene Mercedes-Benz og Setra, i Mannheim og Neu-Ulm, begge i Tyskland, samt i Istanbul i Tyrkia og Ligny i Frankrike, er operative fra denne uken. Minibussproduksjonen i Dortmund startet opp forrige mandag 20. april.

Deler:
Daimlers Global Logistic Center, konsernets hovedleverandør av deler, har under hele unntakstilstanden vært operativ, men har nå full kapasitet og normal drift fra mandag 20. april. Både Daimler og Bertel O. Steen, har sikret seg slik at man har vært leveringsdyktige på deler helt siden krisen startet. Nyttekjøretøy har en kritisk viktig funksjon i samfunnet.